1955-1991
Trabant.cz
Motiv dne
... články
přihlášení





Nejste zaregistrovaní? Registrace na Trabant.cz je zdarma a přinese Vám řadu výhod.

 
 

Historie automobilu Trabant (1952–1995)

Část třetí — 1989 až 1995

Výroba dvoutaktních Trabantů se ve Zwickau udržela až do července roku 1990. Avšak již od roku 1988 sjížděl z linky nový model s označením Trabant 1.1, pod jehož kapotou se skrýval moderní čtyřtaktní motor.

Přípravné práce na tomto novém modelu začaly, jak bylo ve Zwickau zvykem, již o mnoho let dříve a automobilka musela nakonec hodně slevit ze svých původních záměrů.

Již v roce 1984 připravil výrobce prototyp vozu s naftovým motorem, který při několika nezávislých měřeních prokázal snížení spotřeby paliva až o 30% při srovnání s modelem 601. Přibližně ve stejné době bylo vyvinuto i elektronicky řízené vstřikování pro stávající dvoutaktní motor, které zaručovalo snížení spotřeby o 18% při srovnání s provozem stejného motoru osazeným karburátorem. Vznikly i první návrhy zcela nové karoserie s nízkým odporem vzduchu. Moderní vůz se spotřebou kolem 4 l/ 100 km se zdál být již téměř skutečností.

Žádný z těchto záměrů však nebyl realizován, protože opět chyběly potřebné investice do zařízení již velmi zastaralé výrobní linky. Z funkčního vzorku vozidla s naftovým motorem, dodnes vystaveného ve cvikovském muzeu, byla pro nový model 1.1 převzata alespoň přední náprava a palivová nádrž, která již u tohoto vzorku byla umístěna v zádi vozidla.

Jedním z realizovaných projektů bylo odkoupení zařízení hannoverské motorárny VW a rozjetí výroby licenčních čtyřtaktních motorů o zdvihovém objemu válců 1043 cm3. Díky ohromným investicím spojených s výrobou těchto motorů zbývaly jen minimální finanční prostředky pro vývoj nové karoserie.

Cvikovští tedy v roce 1988 připravili prototyp s označením 1.1 E s upravenou přední a zadní částí karoserie. Nakonec ale bylo nutno slevit i z těchto změn.

Trabant 1.1 v sériovém provedení se opticky od svého dvoutaktního předchůdce lišil jen minimálně. Velmi rozsáhlé a náročné změny si zato vyžádalo uložení nového motoru do zastaralé karoserie, jež toto umožňovala jen s velkými obtížemi. Bylo nutno zesílit rám karoserie a provést změny na neuvěřitelných 60 procentech dílů vozidla! Zcela nová byla i převodovka a přední náprava s  vinutými pružinami. Teprve později se začaly montovat nové rozměrné plastové nárazníky a rozměrnější zadní světla.

I přes zmíněné použití 60 % nových dílů zůstaval model 1.1 stále Trabantem, vždyť např. podvozek, pokud pomineme nové nápravy, stále vycházel z modelu P 50 z padesátých let a bezpečnost, lépe řečeno nebezpečnost, karoserie zůstávala stále na stejné úrovni. Náročné změny nepřinesly kýžené ovoce, za cenu 19 865 marek, kterou zkalkuloval výrobce, nebylo možno nový model prodávat. V roce 1990 tedy zájemce zaplatil pouze 9 110 marek za limuzínu a 10 250 marek za kombi.

Zajímavá je i skutečnost, že Trabant 1.1 se vyráběl v nově postaveném závodě v Moselu u Zwickau, odkud ve stejné době vyjížděly i první vozy VW Polo.

Se zvyšujícím se podílem vozů VW vyrobených v Moselu bylo nutno nakonec přesunout výrobu modelu Trabant 1.1 přímo do domovského závodu ve Zwickau. Poslední Trabant vyjel ze cvikovské automobilky 30. 4. 1991. Za více jak 30 let výroby spatřilo světlo světa 3 096 099 Trabantů, z toho však pouze 38 865 čtyřtaktů.

V roce 1990 byla vyexpedována jedna z posledních dodávek do Polska. Pro nezájem byly tyto vozy dále odprodány do Turecka, kde kvůli chybějícímu dovoznímu povolení 4 roky chátraly v přístavu. Nakonec putovaly stárnoucí vozy opět zpátky do Zwickau a byly prodány v roce 1995 jako unikátní série posledních "444" vozů Trabant.

Zpět na začátek: 1952 až 1963 Zpět na obsah

Celá historie je ke shlédnutí také na autorových stránkách na adrese www.sweb.cz/trabant.600. Na témže místě si můžete prohlédnout fotografie zdařile renovovaného vozidla Trabant 600, jehož je autor majitelem.

Vloženo: 29/3/2005 • Zpracoval: Jan Prager

© 2018 Trabant.cz  •  Všechna práva vyhrazena. Chcete-li něco veřejně použít, raději se nás zeptejte, rádi pomůžeme.  •  info@trabant.cz TOPlist