1955-1991
Trabant.cz
Motiv dne
... články
přihlášení





Nejste zaregistrovaní? Registrace na Trabant.cz je zdarma a přinese Vám řadu výhod.

 
 

Historie automobilu Trabant (1952–1995)

Část druhá — 1964 až 1988

V roce 1964 byla ve Zwickau zahájena výroba nového vozu Trabant 601. I když již v šedesátých letech existovaly prototypy nástupce tohoto vozu, Trabant 601 se udržel ve výrobě téměř 27 let. S celkovým počtem 2 821 057 vyrobených kusů se tak stal nejrozšířenějším a nejznámějším modelem.

Až příliš zaoblené tvary Trabantu P 60 způsobovaly výrobci problém s výskytem zvlnění duroplastových panelů v učitých částech karoserie. Pro nový model 601 byly tedy zvoleny výrazně hranatější tvary karoserie, které navíc byly v té době modernější a žádané.

Již v roce 1963 bylo vyrobeno prvních 110 vozů nulté série a pro automobilku začíná velmi slibné období. Na jaře roku 1964 byl model 601 poprvé představen široké veřejnosti na veletrhu v Lipsku, kde se vystavovaný vůz těšil ohromnému zájmu návštěvníků. Daří se rozšiřovat prodejní síť a např. v Berlíně vzniká doposud nevídaný prodejní autosalon se servisem, myčkou a dokonce i restaurací.

Ve výrobě zůstaval vedle nového modelu i jeho předchůdce Trabant 600 kombi, avšak již v první polovině šedesátých let započaly vývojové práce na dalším novém modelu s interním označením P 603. Tento prototyp měl na svou dobu velmi moderní tvary a jako jeden z prvních vozů v Evropě měl splývavou záď.

V roce 1966 byla navíc úspěšně zahájena výroba modelu s plátěnou střechou, který nesl označení Kübel. Tento typ se vyráběl ve dvou variantách, přičemž jedna byla určena výhradně pro armádu a druhá pro lesníky a zemědělce.

Málo známý je i fakt, že ve Zwickau byl v té době připraven dokonce i Wankelův motor, který měl najít uplatnění právě v novém typu P 603. Do výroby se však tento motor nepodařilo prosadit údajně kvůli nepříznivým hodnotám výfukových plynů. Ve skutečnosti však prosazení Wankelova motoru do sériové výroby nebylo možné kvůli omezeným výrobním podmínkám ve stávajícím závodě a nedostatku finančních prostředků na stavbu dalšího závodu.

Na samém konci šedesátých let se model 601 celkem úspěšně vyvážel i na západní trhy, odkud se však stále intenzivněji ozývalo volání po tolik očekávaném nástupci. Snaha prosadit nový model do výroby vedla dokonce i k  jednání s automobilkou Wartburg a mimo jiné se zvažovalo, že by se v NDR vyráběl pouze jeden společný typ malého vozu. V roce 1970 však byly veškeré snahy zmařeny a vývoj nového modelu byl pozastaven.

Tato skutečnost vedla sice k výraznému poklesu exportu na západ, avšak na druhé straně k radosti občanů NDR, pro které se na určitý čas stal tolik žádaný Trabant opět o něco dostupnější. Tato radost však netrvala příliš dlouho, protože byl výrobce nucen stále posilovat export na východ. Např. s Maďarskem mělo NDR uzavřenou dohodu, že vozy se zdvihovým objemem válců do 1 000 ccm nebudou v Maďarsku vůbec vyráběny a budou zajišťovány pouze z NDR.

Nekonečná snaha o prosazení nového modelu do výroby vedla na začátku sedmdesátých let i k jednání s Československem. Záměrem obou stran byla příprava společného modelu se stejným podvozkem, karoserie se však měly odlišovat, aby si obě automobilky zachovaly vlastní identitu. Těsně před dokončením veškerých příprav byl opět nepochopitelně tento projekt zastaven. Veškerý optimismus se tak vyčerpal a pro cvikovskou automobilku začíná těžké období.

Kvantita převyšuje kvalitu, stroje ve výrobním závodě jsou již velmi opotřebené a stále častěji dochází k výpadkům výroby. Stát požaduje od automobilky pouze co nejmenší vylepšení vozu a navrhuje snížit náklady použitím levnějších materiálů. Jediným světlým okamžikem je v této situaci den, kdy opouští výrobní závod milióntý vůz (22. 11. 1973). V roce 1978 se na lince objevuje civilní provedení odvozené od modelu Kübel, které nese označení Tramp.

Počátkem osmdesátých let se opět začíná blýskat na lepší časy, protože je konečně zahájena výstavba nového závodu v nedalekém Moselu. Výstavba se však opět prodlužuje až do druhé poloviny osmdesátých let.

Od podzimu roku 1983 dochází k nejpodstatnějším technickým vylepšením modelu 601 za celé období jeho výroby. Elektrická instalace 6 V je nahrazena 12 V a o dva roky později se Trabi dočkal bezkontaktního elektronického zapalování s  označením EBZA-2H. Velkou výhodou nového zapalování je jeho bezúdržbovost po celou dobu životnosti vozidla. Špičkový model de luxe má chromované nárazníky, vyklápěcí zadní boční okna a dvoubarevné lakování, které však spočívá pouze v  odlišné barvě střechy vozidla. Zajímavým prvkem výbavy je i ukazatel okamžité spotřeby paliva, který se v druhé polovině osmdesátých let dodává i do základního modelu 601 S. S technickými vylepšeními však stoupá i cena, a tak v  roce 1986 platí zákazník za model Kombi de luxe 14 320 marek.

Již od roku 1984 vyjednává automobilka ve Zwickau s firmou Volkswagen, která nabídla k odkoupení zařízení pro výrobu čtyřtaktních motorů. Po generální opravě tohoto zařízení jsou zahájeny přípravy výroby licenčního motoru VW v  Karl-Marx-Stadtu.

Jistým způsobem významný je rok 1988, kdy dochází k dalšímu technickému vylepšení modelu 601 v podobě náhrady příčného listového pera zadní nápravy vinutými pružinami. Zároveň je během tohoto roku vyroben rekordní počet vozů – 146 550 kusů. Dále také opouští brány závodu první vůz Trabant se čtyřtaktním motorem. Dvoutaktní Trabant 601 ale nadále zůstává ve výrobě a jeho dny ještě rozhodně nejsou sečteny.

Pokračování: 1989 až 1995 Zpět na obsah

Celá historie je ke shlédnutí také na autorových stránkách na adrese www.sweb.cz/trabant.600. Na témže místě si můžete prohlédnout fotografie zdařile renovovaného vozidla Trabant 600, jehož je autor majitelem.

Vloženo: 29/3/2005 • Zpracoval: Jan Prager

© 2018 Trabant.cz  •  Všechna práva vyhrazena. Chcete-li něco veřejně použít, raději se nás zeptejte, rádi pomůžeme.  •  info@trabant.cz TOPlist