1955-1991
Trabant.cz
Motiv dne
... články
přihlášení





Nejste zaregistrovaní? Registrace na Trabant.cz je zdarma a přinese Vám řadu výhod.

 
 

Historie automobilu Trabant (1952–1995)

Část prvá — 1952 až 1963

Trabant byl prvním velkosériově vyráběným automobilem s karoserií z duroplastu. Díky své spolehlivosti, jednoduché konstrukci a relativně nízkým provozním nákladům si získal oblibu nejen mezi motoristy v bývalé NDR, ale i v zahraničí. Do tehdejšího Československa se začal Trabant dovážet začátkem šedesátých let.

Historie výroby automobilů ve Zwickau však zdaleka nezačíná výrobou dvoutaktních Trabantů. Zwickau bylo tradičním sídlem dvou významných automobilek, Audi a Horch.

Již začátkem padesátých let cvikovští výrobci intenzivně pracovali na vývoji hmoty, která by mohla nahradit ocelové plechy karoserií, kterých bylo nedostatek. A tak již v roce 1952 opouštěly brány výrobního závodu první vzorky vozu IFA F 8 s kapotami z duroplastu.

Začátkem roku 1954 pak dostala automobilka konkrétní zadání ze strany státu – připravit do výroby malý vůz, jehož hmotnost se bude pohybovat kolem 600 kg, výrobní cena nepřesáhne 4 000 marek a především bylo požadováno dokončení vývoje duroplastu pro použití ve velkosériové výrobě. Takto prakticky vznikl předchůdce Trabanta – model P 70, jakýsi mezityp, jehož bylo od roku 1955 do roku 1959 vyrobeno přibližně 36 000 kusů. Tento počet byl dostačující k dokonalému vyzkoušení převratné hmoty, která byla směsí odpadu z bavlny se syntetickou pryskyřicí. Následné vývojové práce na zcela novém vozu Trabant mohly probíhat díky získaným zkušenostem mnohem rychleji.

7. listopadu 1957 odstartovala výroba předsérie modelu Trabant P 50, označovaného též Trabant 500. Zajímavá je i skutečnost, že název vozu vznikl při anketě, se kterou se výrobní závod obrátil přímo na své zaměstnance. Do konce roku bylo vyrobeno prvních 50 vozů, které mimo jiné nesly na přední kapotě ještě stále logo AWZ (Automobilwerke Zwickau), které bylo používáno až do roku 1958, kdy došlo ke sloučení dřívější firmy Horch a Audi v největšího výrobce automobilů v NDR – "VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau".

Ještě na přelomu roku 1958 a 1959 se ve Zwickau vyráběl nákladní vůz S 4000, jehož výroba však byla nakonec přesunuta do Werdau, aby se tak zcela uvolnila kapacita cvikovské automobilky pro výrobu tolik žádaného Trabanta P 50.

Výrobou podvozkových skupin byl pověřen bývalý závod Horch, výrobu karoserií a konečnou montáž měl zajišťovat bývalý závod Audi a motory měla dodávat továrna Barkas z Karl-Marx-Stadtu.

V červenci 1958 se bez větších problémů rozběhla sériová výroba "pětistovky" s dvoutaktním dvouválcovým motorem o zdvihovém objemu 500 ccm a výkonu 18 koní (13,2 kW). Vůz dosahoval maximální rychlosti 90 km/h. Od samého začátku si Trabant vysloužil pověst spolehlivého vozidla, avšak nároky zákazníků na komfort, jízdní vlastnosti i vzhled vozu se zvyšovaly.

Jako model P 50/1 se tedy roku 1959 představil vůz se zvýšeným výkonem motoru na 20 PS (14,7 kW) a vedle standardního modelu s jednobarevným lakováním, který v té době stál 7 450 marek, se začal vyrábět i model s dvoubarevným lakem a na veletrhu v Lipsku byl dokonce vystaven i vůz v tříbarevném provedení. V roce 1960 sjel z výrobní linky první vůz Trabant 500 kombi. Zálibě občanů NDR v kempování vyšla vstříc cvikovská automobilka zajímavým modelem Trabant "Camping", což bylo kombi s posuvnou skládací střechou a předními sedadly otočnými o 180 stupňů a sklopitelnými do zcela vodorovné polohy. Takto upravitelná sedadla bylo možno objednat k základnímu modelu též samostatně a tato úprava se nazývala "Dreh-Fix".

Další výraznější krok kupředu nastal v roce 1962, kdy byl model P 50 nahrazen modelem P 60. Ve skutečnosti se ale nejednalo o nový model, protože karoserie zůstala téměř beze změn. Významnějších úprav se dočkal pouze motor, který byl převrtán na 594 ccm a jehož výkon se zvýšil na 23 PS (16,9 kW). "Nový" Trabant dosahoval díky silnější pohonné jednotce maximální rychlosti 100 km/h. Vůz měl čtyřstupňovou převodovku s volnoběžkou na čtvrtém rychlostním stupni.

Přístrojová deska vozu dnes působí velmi spartánským dojmem, protože vedle tachometru s ukazatelem zapnutí světel se na přístrojové desce nachází pouze pět kolébkových přepínačů. Místo ukazatele stavu paliva v nádrži dodával výrobce vůz s plastovou měrkou, díky které je možno zjistit stav paliva ponořením měrky přímo do nádrže. Na rozdíl od pozdějších modelů měl Trabant 600 ale i několik příjemných prvků, jako např. látkové čalounění stropu či dálkové otevírání víka zavazadlového prostoru páčkou z místa řidiče. Přístup do zavazadlového prostoru byl navíc velmi snadný, protože se víko otevíralo až k podlaze. Rozměrná přední kapota též umožňovala jednoduchý přístup k motoru. Její velké rozměry a zaoblení však často způsobovaly přenos nepříjemných zvuků do prostoru pro cestující. Odvětrávání vozu v letních měsících zajišťovala posuvná boční okna, která jsou překryta nastavitelným křidélkem zabraňujícím vzniku průvanu.

Úspěšný model Trabant 600 byl zároveň prvním vozem své značky, který se začal dovážet i do tehdejšího Československa.

Jelikož však Trabant 600 s karoserií typu tudor zůstal ve výrobě pouze necelé dva roky (kombi o rok déle), bylo tohoto typu vyrobeno pouze něco málo přes 100 000 kusů. Řada těchto vozů již dávno není v provozu a několik zachovalých vozů patří k vyhledávaným kouskům mezi sběrateli. Již v roce 1963 cvikovská automobilka intenzivně pracovala na nástupci "šestistovky", modelu 601, který měl být představen veřejnosti v roce 1964.

Pokračování: 1964 až 1988 Zpět na obsah

Celá historie je ke shlédnutí také na autorových stránkách na adrese www.sweb.cz/trabant.600. Na témže místě si můžete prohlédnout fotografie zdařile renovovaného vozidla Trabant 600, jehož je autor majitelem.

Vloženo: 29/3/2005 • Zpracoval: Jan Prager

© 2018 Trabant.cz  •  Všechna práva vyhrazena. Chcete-li něco veřejně použít, raději se nás zeptejte, rádi pomůžeme.  •  info@trabant.cz TOPlist