1955-1991
Trabant.cz
Motiv dne
... diskuzní fórum
přihlášení





Nejste zaregistrovaní? Registrace na Trabant.cz je zdarma a přinese Vám řadu výhod.

 
 

Výpis vlákna

EBZA a její regulace předstihu (35)
abcd
3/10/2006 17:01:27
Dobry,jak sa zapajaju pridavne dialkove z DDR,vystrazny trojuh.,zadna spiatocka-vsetko originalne. Vdaka
Ivosh Profil uživatele + foto
14/6/2006 12:21:09
:-)
Vsem, kteri se boji teorie okolo paliva a karburatoru, doporucuju knizku
"Automobilove karburatory" od pana Mullera. Otvere Vam to oci.
peky
14/6/2006 10:50:57
ToIVOSCH, VASEK: to už je na mna nejako primoc, ale ked to svorne tvrdíte...
Vašek D. Profil uživatele + foto
13/6/2006 20:30:43
Ivosh: klobouk dolů před Tvými znalostmi! Já bych ještě k tématu ocitoval pár pouček z celkem dobré knihy o automobilových palivech: 1) když je součinitel přebytku vzduchu (=lambda) menší než jedna (směs bohatá na palivo) vzniká spalováním více organických exhalací. Mírně bohaté směsi jsou výhodné, jelikož hoří rychle. Je-li směs chudá (lambda více než 1), je méně organických exhalací, ale zase vzniká více NOx. Velmi bohaté a velmi chudé směsi mají stejné to, že hoří pomaleji než směsi kolem lambda=1. Rychlost prohořívání směsi je nejvyšší u mírně bohaté směsi, při postupném ochuzování směsi ale rychle klesá.
2) Rychlost hoření směsi v motoru je většinou 20-70 m/s a je vpodstatě nezávislá na oktanovém čísle paliva. Oktanové číslo paliva necharakterizuje tedy rychlost řízeného hoření paliva v motoru ale jeho odolnost proti samovznícení při kompresní fázi pracovního cyklu motoru.
Ivosh Profil uživatele + foto
13/6/2006 09:30:05
To Peky: obecně vzato je to tak, že čím je směs bohatší, tím hůř se zapaluje
a hoří, a čím je chudší, dtto. Někde mezi těmito krajními body existuje
optimální složení směsi (lambda=1), které hoří nejlépe (všechen kyslík je
použit na spálení všeho paliva). Teoreticky vzato by měl motor běžet s tímto
poměrem vzduch:palivo, praxe ale dávno potvrdila, že je lepší být někde
okolo, každý motor potřebuje něco jiného. Dvoutakty mají obecně přebytek
vzduchu, pokud se dobře pamatuju. Drobné odchylky od lamda=1 jsou tedy
žádoucí, nicméně VELKÉ odchylky jsou nežádoucí, resp. pokud jsou žádoucí,
potřebují úpravy seřízení motoru.
 
Chemici (Vašku, myslím na Tebe :-)) mne případně opraví, zda jsem nenapsal
nějaký blud. :-)
Ivosh Profil uživatele + foto
13/6/2006 07:44:56
> ... měnili u H1-1 trysky a poté to zavrhli a jen změnili poměry palivo:
> vzduch regulačními šrouby na karburátoru (to vím z DSV).
 
Můžeš se podělit? To mě docela zajímá, ještě jsem to nečetl.
Vašek D. Profil uživatele + foto
12/6/2006 19:40:46
Ivosh: Jasně, oba čerpáme ze stejných zdrojů... Taky si myslím, že EBZA "chce" karburátor H1-1 proto, protože když s ní soudruzi příšli, tak se už snad ani jiný nemontoval. Máš pravdu, že H1-1 se ale dávala i na motory s kladívky. Pak prý nejdřív v souvislosi s EBZOU měnili u H1-1 trysky a poté to zavrhli a jen změnili poměry palivo: vzduch regulačními šrouby na karburátoru (to vím z DSV). Ad chudá směs a zvonění, to je samozřejmě pravda, to se píše i ve Šlehoferovi. PS: Co ta jiskra v dolní úvrati - jednu EBZU je teď vorhanden, tak vyzkouším, jestli hází jiskru i dole. Osobně si myslím, že EBZA, která hází jiskru dole je už "načatá" (ale to je jen můj dohad a už jednou jsem soudruhy z NDR přecenil:-)). Va
peky
12/6/2006 16:01:36
to IVOSCH: mal som zato, ze chudšia zmes potrebuje menší, a nie vačší predstih, nie ? jak to je ?
Ivosh Profil uživatele + foto
12/6/2006 15:19:37
Ještě k pálení ebzy -- také mám zkušenost, že ebza hází jiskru i v dolní
úvrati. Ale ta jiskra byla mnohem slabší.
Ivosh Profil uživatele + foto
12/6/2006 15:18:39
Upřešním pár věcí:
 
> OK, když tedy EBZA nemá regulaci přestihu a pálí pořád těch 21° před HÚ
 
Abychom neudělali nějaký mýtus, EBZA pálí dvakrát za otáčku po 180° (plus
mínus podle natočení 2. desky). Těch 21° je natočení první desky, ale není
to vlastnost ebzy jako takové. Je to o tom, jak ji natočíš ve skříňce.
 
> tak při volnoběžných otáčkách by už měl motor pomalu zvonit, ne?
 
Není důvod. Kromě předstihu má na zvonění výrazný vliv složení směsi. Např.
pokud je na volnoběh hodně chudá směs, hoří pomaleji a proto snese i větší
předstih. Ale to je jen příklad, museli bychom mít křivku složení směsi pro
konkrétní karburátor.
 
> Na takhle pomalé otáčky se takto velký předstih prostě nehodí!
 
Viz výše. Nehledě typické 2taktní vynechávání zápalů.
 
> Ta 28H1-1 má na EBZU uzpůsobený volnoběh, jelikož díky tomu jejímu
> předstihu by na jiný karburátor motor běžel na volnoběh moc rychle.
 
Nemyslím, že bys velikostí předstihu mohl výrazně ovlivnit volnoběžné
otáčky. A nedá se říci, že by H 1-1 byl vyroben a uzpůsoben kvůli ebze.
Začal se montovat ještě s kladívky. Další faktor, který narušuje tento směr
úvah je, že 6V trabíky s dynamem měly jiné otáčky na volnoběh, než pozdější
s alťasem.
peky
12/6/2006 15:04:29
to Viktor, Vasek: idealne by bolo nastavovat predstih on-line nielen od otáčok motora (čo je iba jedna premenná....) ale povedzme aj od zaťaženia motora, oktánového nároku (čo by už bolo viac premených) a to by mohlo byť zaujímavé pre jazdu !!!!!!!!!
Vašek D. Profil uživatele + foto
11/6/2006 10:06:54
Ta fotka trabiho s počítačem vedle je fakt super! Osobně mě EBZA svým něměnným předstihem lehce zklamala, tak jsem zvědavej, jestli se variabilní předstih u toho nového zapalování projeví výrazným zlepšením charakteristiky motoru. Už se těším na Tvé poznatky z testování a přeji good luck!
Viktor
11/6/2006 09:58:46
Já jsem si teď koupil to elektronické zapalováni Ignition od Imfsoftu a právě ho zkouším.
Dá se na něm nastavit různý předstih v závislosti na otáčkách motoru.
Jen jde o to nastavit tu křivku předstihu optimálně.
Za týden vyrážím s trabantem do Makedonie a tak to vše otestuji.
Zde je foto z montáže zap. [URL]
Honza Cimr Profil uživatele + foto
10/6/2006 18:21:34
[URL]
prdik
10/6/2006 16:20:40
Jo, zlaty kladivka, nedam na ne dopustit i kdyz me uz parkrat nas.... . Jezdil jem i pak 10 km s rozbitym regul. a jen to na volnobeh melo trsku ostejsi a min klidny chod. Za EBZU bych je nevymenil i kvuli cene. Kladivek mam plnou hrst... . Jezdite nekdo s tim el. zapal Ignis nebo jak se to menuje? To by me zajimalo spis.
Vašek D. Profil uživatele + foto
10/6/2006 11:30:35
Zvonění motoru s nastavením předstihu jednoznačně souvisí, ale to je jedno. ALE: Důkaz je tady! V časopise DSV (číslo 4/1986, str. 10, článek "Elektronisch gezündet") jsem našel to, co jsem hledal: "Bild 3 zeigt Steuereinrichtung. Sie enthält KEINE Zündverstellung, sondern arbeitet mit KONSTANTEN Zündzeitpunkten (21°, bzw. 3 mm vor OT), die beim Start, im Leerlauf und bei ALLEN Betriebsdrehzahlen WIRKSAM sind." Slova jak z mramoru... Takže EBZA má těch 21° pořád, je to tak:-) Ivosh: Ta 28H1-1 má na EBZU uzpůsobený volnoběh, jelikož díky tomu jejímu předstihu by na jiný karburátor motor běžel na volnoběh moc rychle. Ale po seštelování volnoběhu může určitě běžet i s jiným karburátorem, to je asi pointa vztahu karburátor-EBZA.
Pavel JHB Profil uživatele
10/6/2006 09:59:27
Vasek D.> Zvoneni nema nic spolecneho s volnovehem a predstihem. VlaVla mel
pravdu, pocita se totiz, ze auto je v radnem stavu a tranzistorove
zapalovani v tom pripade da pri startu lepsi jiskru pro start a pravne pro
kolisavy 2T 2V volnobeh opet nedochazi k vymezovani vsech moznych vuli a
motor jde klidneji. (pozor neplest si to s tyrystorovym, kde je diky menici
jiskra jako hovado i pri spatnem aku. U tranzistoru je to naopak)
Jinak pocitej s tim, ze s EBZA bude motor vzdy vic mdlej nez s kladivkama.
Pokud chces ostrej motor, jedine kladiva. Ja ostatne jsem zastance
bezudrzbovitosti, tak jsem i kdysi na W353 privezl z NDR za 300DM bezkontakt
a pri poruse EBZA jsem radeji nejezdil, nez davat kladivka :-))
Jinak mimo poznamka k volnobehu. Na 2T (specialne na T601) se doporucuje
radeji vyssi volnobeh nedochazi k vyklepavani soupatek, klika neni tolik
namahana atd. Prostem motor vic vydrzi.
petr
10/6/2006 09:53:27
Na soutěžních trabantech se odstředivá regulace vydělala nahradila ložiskem aby vačka nekmitala a motor točil do 7000 otáček Odstředivá regulace je jenom na snadnější start potom je předstih napevno
Tomas BB, SK
10/6/2006 09:21:35
Vasek: Vsetky stare 2T motorky (JAWA, CZ ...) funguju bez regulatora uplne v pohode. S predstihom okolo 3 mm na volnobehu.
Vašek D. Profil uživatele + foto
9/6/2006 23:51:25
OK, když tedy EBZA nemá regulaci přestihu a pálí pořád těch 21° před HÚ, tak při volnoběžných otáčkách by už měl motor pomalu zvonit, ne? Na takhle pomalé otáčky se takto velký předstih prostě nehodí! A jak psal VlaVla o přednostech EBZY, tak jsou to kromě oné bezúdržbovosti taky klidnější volnoběh a lepší startování. No a nejlepší startování je jednoznačně s malým či nulovým předstihem, ne?
Honza Cimr Profil uživatele + foto
9/6/2006 18:50:39
Sice nejsem Mira Vrbis, ale take pripojuji svuj hlas - EBZA nema
regulaci predstihu... Tzn. neumi posunout v case bod zapalu smesi ve
valci...
VlaVla Profil uživatele + foto
9/6/2006 18:49:07
Já tedy žádný důkaz nemám, ale jenom chci podotknout, že zdůrazňovanou předností EBZY je její bezúdržbovost. Ta spočívá v tom, že se nemění nastavený bod zápalu, což byla nectnost kladívek, která se časem ošoupávala. No a ještě se musela navíc pravidelně mazat ta plst, která se dotýká vačky.
Pavel JHB Profil uživatele
9/6/2006 18:00:04
Dukaz je na 601%, dokonce zivy :-) Staci pockat az zareaguje Vrbis.
Vašek D. Profil uživatele + foto
9/6/2006 17:46:37
Super, díky, diskuze je celkem podnětná:-) Já chci vlastně vědět jen jednu věc - zda existuje "důkaz na papíře psaný" od nějakého věrohodného zdroje, že EBZA předstih mění anebo nemění. Prostě jasné slovo. Nepolemizuju se zastánci neměnného předstihu (asi to je pravda, když to říkaj všichni:-) ),ale chci ten důkaz! Veškeré info, které jsem k EBZE zatím nashromáždil, nevyvrací to, že EBZA ten předstih mění - bez ohledu na to, jestli je to pravda:-)
To Ivosh: Nepodceňujme soudruhy z NDR, i když asi to bude jak říkáš. Mohla to být jen prostá snaha rozloučit se s kladívky a předstih neřešit, vždyť ten regulátor u kladívek byl v horní půlce otáček pořád otevřený na maximum a motoru to nevadilo.
Pavel JHB Profil uživatele
9/6/2006 16:23:19
Nechci se hadat, neb od doby, kdy mi EBZA zkolabovala jsem se ani na jiskru
nedival :-), ale pokud si mlhave pamatuji, tak MYSLIM, ze mi pri serizovani
po oprave palily vaLCE klasicky na preskacku.
na začátek předchozí  1 | 2  další další

Odepsat na: EBZA a její regulace předstihu

Text: Kdo jsi:  E-mail: 
Vlákno:
 
Příloha:       

Pro zvýraznění částí textu můžete používat dvě HTML značky: <b>tučně</b>, <i>kurzívou</i>.
Pozor! NEZAPOMEŇTE uvést v ukončovací značce lomítko (/), jinak můžete ztučnit nebo zkurzívnit celý text na stránce.

Odkazy na jiné stránky pište jako http://www.neco.cz/stranka.html. Odkaz se nahradí textem zástupným textem [URL], který bude po kliknutí směřovat jako aktivní link na požadovanou adresu.

Příspěvek neprochází korekturou, ale putuje ihned na stránky. K příspěvku lze přiložit jakýkoliv soubor do velikosti 1 MB. Tento soubor si bude pak moci každý stáhnout odkazem jednoduše přímo z diskuzního fóra. Kolonka e-mail není povinná.

© 2019 Trabant.cz  •  Všechna práva vyhrazena. Chcete-li něco veřejně použít, raději se nás zeptejte, rádi pomůžeme.  •  info@trabant.cz TOPlist