1955-1991
Trabant.cz
Motiv dne
... diskuzní fórum
přihlášení





Nejste zaregistrovaní? Registrace na Trabant.cz je zdarma a přinese Vám řadu výhod.

 
 

Výpis vlákna

pneu (120)
trabas Profil uživatele + foto
19/11/2009 23:53:43
V předešlém textu překlepy-omlouvám se a přidávám řez ráfku 4Jx13 H1 z prospektu. Na obrázku je vidět bezpečnostní výstupek o který se opírá patka pláště-venkovní strana.
Přílohy:  rezdisku4jx13h1.bmp (992,6 kB)
trabas Profil uživatele + foto
19/11/2009 23:43:11
Ještě prospek s diskam 4Jx13 H1
Přílohy:  disk8otvoru.bmp (979,0 kB)
trabas Profil uživatele + foto
19/11/2009 23:41:15
To Ivosh: Já jsem hlavně reagoval v předešlých příspěvcích na to, že bezdušové pneumatiky byly zavedeny u Trabanta v roce 1966, což nesouhlasí s údaji v databázi vývoje (na těchto stránkách dále jen DV) a citoval jsem uvedené údaje k pneumatikám z DVa i údaje z jiných zdrojů. Rovněž jsem uvedl, že Trabanta vlastním od konce roku 2008 (od 8.11). Pro doplnění uvádím, že jsem si ho koupil, jako takové Lego pro dospělé, abych se v důchodu nenudil. Abych měl alespoň nějaký přehled, přečetl a stáhl si z internetu co se dalo a koupil si jednoho Šlehofera v antikvariátu a dalšími třemi Šlehofery a dvěma trabi návody byl obdarován. V žádném případě se nepovažuji za nějakého trabiodborníka. Dovolil jsem si pouze reagovat na některé zde uvedené příspěvky tak, jak jsem považoval za nutné a doložit i svá tvrzení.
Pokusím se odpověděn na kladené otázky. V úvodu své odpovědi uvádím, že jsem se zabýval pouze disky, které byly zavedeny až později, tedy v době změny náhrady poklic plastovými kryty středů kol a kolových matic (1/4/77) se čtyřmi větracími otvory a pak disky 4Jx13 H1 zavedeny 1/10/83 (podle OT od 3/10/83) pro modelový rok 1984, které mají obvodovou bezpečnostní drážku a osm větracích otvorů. Oba druhy disků vlastním. Radiální pneumatiky originál Pneumant jsou montovány s duší na disku bez bezpečnostní drážky, resp. se čtyřmi větracími otvory. ( Ostatní údaje z DV byly již uvedeny.) Dále si dovoluji uvést některé obecné údaje z knihy "Automobil pod lupou" (Petr Beneš) vydalo Práce Praha 1981. Používání radiálních pneumatik se datuje rokem 1959. Datum zavedení bezdušové radiální pneumatiky zde uveden není, pouze poznámka, "...že v poslední době nemají některé pneumatiky to, co bylo na počátku jejich existence hlavní - duši." Na kresbě průřezu ráfku s bezdušovou pneumatikou není bezpečnostní výstupek (y) tzv "hump". Nejedná-li se o tiskařskou chybu, lze usoudit, že první bezdušové pneumatiky byly montovány na stávající disky a až dalším vývojem byla zavedena uprava vnitřku ráfku o bezpečnostní drážku. V současné době je právně upravena montáž bezdušových pneumatik na ráfky s označením H1 resp. H2. Jinak je určitě možné, namontovat na auto různé kombinace, jak uvádíš. Když se nic nestane, nic se neděje. Při vážné dopravní nehodě, kdy je přibrán soudní znalec by určitě tzv. "lidová tvořivost" neobstála. Pokusil jsem se umístit část prospektu, kde je vlevo dole disk se čtyřmi větracími otvory. Pokusím se i ten s označením H1 - "osmiděrák".
Přílohy:  disk4otvory.bmp (1,4 MB)
Ivosh Profil uživatele + foto
19/11/2009 13:31:03
To Trabas: Malinko mi nesedí Tvoje povídání. Na jedné straně uvádíš, že "Trabantí disk se čtyřmi podélnýmí otvory žádné označení "H" nemá a nemá ani žádný výstupek", na druhé straně cituješ databázi vývoje (díky za pochvalu), kde je psáno, že v roce 1973 se už montovaly pneumatiky bezdušové (na disky bez H). Zajímalo by mne, co myslíš pod pojmem "disk se čtyřmi podélnýmí otvory". A také, jak se liší např. disk před rokem 1973 oproti disku po roce 1973.
 
Osobně žádný rozdíl na vnitřní straně nepozoruji. Mimoto, na mojí šestistovce na původních discíh jsem letos při montáži nepoužitých Pneumant P36 Tubeless volil montáž bez duše, ježto disk má pak mnohem méně olova (kvůli mezikruží vyvažováno zevnitř, jako Alu kola). Trabanty z šedesátých let jsou i v německu bežně provozovány na bezdušových diagonálkách a původních discích. Problémy s netěsností nebývají, pokud je disk i ventilek v pořádku a guma je správně osazena.
trabas Profil uživatele + foto
19/11/2009 11:41:41
To jamys601: Co se týče údajů o pneumatikách z knihy Šlehofera, tak v hnědém vydání (1984),to je tak uvedeno a nejen v hnědém, ale i ve vydání z roku 1974 na str. 207, kap. 14. Kola a pneumatiky. Mám ještě předešlé vydání v červených PVC deskách, ale je v garáži, tak se podívám i tam. Nedovolím si hodnotit údaje v těchto knihách, které jsou jakousi biblí pro nás, co se věnujeme Trabantům a konkrétně já ještě jen od konce roku 2008 i když motorismu skoro 50 let. Dovoluji si věřit více údajům z databáze vývoje, a to zde, na těchto stránkách. Tyto údaje potvrzuje i jiná literatura. Např. kniha Automobily (Rudolf Koukal) SNTL 1971, která byla určna pro 1.,2. a 3. ročník odborných učilišť a učňovských škol oboru automechanik i pro všchny zájemce o motorismus. Text byl schválen MŠ ČSSR dne 5.11.1969. V této knize je m.j. zmíňka již i o radiálních a poté i o bezdušových pneumatikách. Např. se uvádí, že: "Pro Škoda 1000 MB byly v roce 1968 vyvinuty pneumatiky radiální", atd. Dále o pneumatikách: "U osobních automobilů, zejména v západních zemích ( má poznámka-vydání knihy 1971!)se často používá pneumatik bezdušových". V TP trabíka , co vlastním, r.v. 1972 je uveden pouze rozměr a druh pneumatik (obručí) 5,20-13 a ráfek 4Jx13 (označení šířky pneu v palcích se užívá u diagonálních pneumatik). U druhého trabíka z roku 1980 je v TP uveden rozměr a druh pneumatik 5,20-13 / 145 SR 13 a ráfek 4Jx13 (u radiálních pneumatik se šířka udává v mm). Dovoluji si proto napsát, že údaje uvedené zde v databázi vývoje, jsou věrohodnější a určitě přesnější, než uvedená kniha o trabantech.
jamys601
18/11/2009 20:38:41
To Trabas: Jj., omlouvám se, já jsem dal číslo stránky z pdf - ka (ten počítá stránky včetně titulní strany). Tu informaci o montáži bezdušových pneu mám od Šlehofera ( "hnědé" vydání) str. 185 (tentokrát správně dle knížky), kapitola 14 - Kola a pneumatiky.
trabas Profil uživatele + foto
15/11/2009 22:45:32
To:jamys601 To, že jsi uvedl odkaz na tiskový materiál, tak za to moc děkuji. Již jsem si ho natiskl. Jenom taková maličkost. Popis a obrázky týkající se pneumatik a disků nejsou na straně 8, ale 7 (sedm). Na obrázcích je vidět typ disku s obvodovou bezpečnostní drážkou (prolisem, jak já jsem psal "hrbem", aby se lépe pamatovalo označení "H=hump") s osmi větracími otvory. Rok zvedení bezdušových pneumatik jsem v tomto materiálu nenalezl.
Otevřel jsem si na těchto stránkách historii vývoje trabantu a tam jsem vyčetl, že až v roce 1972 (1/3/72) byly zavedeny radiální pneumatiky 145SR13 s duší na zvláštní přání pro všechna vozidla. Pak 2/7/73 bezdušové radiální pneumatiky 145SR13,disky 4Jx13 pro radiální a diagonální pneu. Pak 15/2/78 bezdušové radiální pneumatiky 145SR13 SLP 41, náhrada za 5.20-13. V 3/78 bezdušové radiální pneumatiky 145SR13 SLP 41 pro Trabant Kübel A/F
jamys601
14/11/2009 22:31:05
Jenom doplním str. 8
jamys601
14/11/2009 22:04:16
Bezdušové pneu se dávaly na Trabanta od r. 1966. Pro upřesnění tento odkaz: [URL]
trabas Profil uživatele + foto
13/11/2009 13:57:02
To Eda: Když mají diagonální pneumatiky takové špatné jízdní vlastnosti, tak proč se stále používají při závodech (okruny, vrchy)?
Přílohy:  080920001.jpg (729,8 kB)
trabas Profil uživatele + foto
13/11/2009 13:48:03
To Eidam,Pavel JHB: Pro bezdušové pneumatiky musí být použit i typ ráfku pro bezdušové pláště. Je to buď jeden nebo dva výstupky (označení H1 resp. H2) za místem (místech) pro patku pláště směrem ke středu ráfku. U trabantích disku má označení H1 disk, který má osm podélných otvorů a výstupek na venkovní straně, tedy H1 (pomůcka "hrb" k označení "H") . Trabantí disk se čtyřmi podélnýmí otvory žádné označení "H" nemá a nemá ani žádný výstupek ("hrb") používá se pro montáž pláště s duší. K čemu slouží výstupek (y)? Je pro montáž bezdušového pláště a slouží k tomu, aby v případě jízdy na podhuštěném kole, popřípadě při poklesu tlaku při defektu, nedošlo ke sklouznutí patky pláště a okamžitému uniku vzduchu či jiného plnícího média. Takže na disk který nemá ráfek určen k bezdušové montáži bych nouzově montoval i bezdušový plášť s duší (i když je montáž bezdušového pláště s duší zakázána). Na druhé straně i když mám disk s ráfkem pro bezdušovou montáž a mám plášť pro montáž s duší (TUBETYPE) musí duši použít.
Eda Profil uživatele
12/11/2009 20:37:41
Majkl : dobrá volba pro Trabanta, uzké mají daleko lepší záběr ve sněhu. Jinak Sava takový průměr mezi pneumatikami, ale dobrá. Homologací určitě má, ty jsi spíše chtěl vědět, zda je schválen rozměr pneu pro Trabanta - ve velkém TP máš uvedeno 5,20x13, nebo 145x13.
5,20 je označení starého typu pneumatiky diagonální - na těch už se téměř nejezdí ( špatně drží směr, ustřelují v zatáčkách, zastaralá konstrukce). Radiálky 145 - novější konstrukce ( 145 je šířka běhounu v mm) - lépe drží směr, jsou měké, snížuji spotřebu, lepší komfort jízdy. U Trabanta jsou tolerovany rozměry 135 - 155.
Majkl
12/11/2009 02:52:39
Zdravim, měl bych dotaz. Nevíte jestli tyhle pneu [URL] mají homologaci v ČR? předem děkuji za odpověď
Josef Bělohlávek Profil uživatele + foto
29/1/2009 23:02:39
Pro upřesnění: Pneumatika 145 R 13 má profilové číslo 82 i když na pneu není uvedeno, jako i u ostatních radiálek bez označení profilového čísla. Profilové číslo je poměr průřezu výška/šířka (v %). Vše ostatní a podstatné jsem již napsal. V části katalogu, kde je tabulka ALTERNATIVNÍ ZÁMĚNA PNEUMATIK jsou oba rozměry (145 R 13 a 145/80 R 13) uvedeny společně ve sloupku PROFILOVÁ ŘADA 82. Pro zajímavost ještě další rozměry této alternativní záměny - profilová řada 70: 165/70 R 13 (obvod 1715mm), prof. řada 65: 175/65 R 13 (obvod 1700mm), a 165/65 R 14 (obvod1740mm), profilová řada 60: 185/60 R 13 (obvod 1685), 175/60 R 14 (obvod 1690 mm). atd. Pochopitelně, že širší pneumatika musí mít i odpovídající ráfek, tak aby se to pod "blatník" pak vešlo. Důležité je jaký rozměr pro vozidlo povolí výrobce a co je zapsáno v TP resp. Průk. o registraci. Uvedené údaje jsem čerpal v "Technický rádce-osobní pneumatiky 1996/1997 SEMPERIT". Jiní výrobci pneumatik mohou (a teké i mají) jiné údaje u svých výrobků, takže není rozměr jako rozměr i když má stejný nápis o rozměru na boku pneumatiky. Proto na jedné nápravě musí být pneumatiky od stejného výrobce ,atd. Co se týče dotazu, tak oba rozměry jsou uvedeny v jednou sloupku, tak by na STK neměl být problém. Rozdíl v obvodu pneumatik je 1 cm, což nehraje vůbec žádnou roli (oproti rozdílu rozměru 5.20-13 a 145R13, což povolil výrobce)Můžete ale narazit na "machra" (nechci psát bl+ce) a je vymalováno.
Pavel JHB Profil uživatele
29/1/2009 08:51:58
Ano, 80 je pokud se nemylym plna vyska
Miloslav Pech Profil uživatele
28/1/2009 20:01:50
Nejsem z toho moc chytrej, je tedy možné nazout na Trabanta pneu 145 80 13 bez problému na STK. V tech. prukazu jsou zapsány 145 SR 13
Pepas
4/1/2009 22:09:22
Trabíka mám od listopadu 2008, tak se zajímám o vše možné, co se týká tohoto auta. Při pročítání jsem se dostal až sem a přečetl celou tuhle diskuzi. Co se týče pneumatik, tak jsem to u taboše vyřešil takto. Staré pneumatiky, které byly již zpuchřelé, jsem vyhodil a na původní trabanťácké disky nechal namontovat novou zimní sadu 145/80R13, celoprotektory, objednané v pátek 7.11. a dovezené PPL v pondělí 9.11. od výrobce Pneu Vraník Slušovice. Cena za kus 599Kč. Rezerva byla v autě nová nejetá diagonálka 5.20-13. Dnes již nahrazena mírně jetou zimní radiálkou 145/80R13 zn. Continental. Auto je rok výroby 1988. Letní sadu budu řešit, až přijde čas a to ne na denní ježdění, ale při postupné úpravě. Mám al. disky 6Jx13 ATS 4x100, zatím obuté do 175/50R13 (což je ale malé kolo).
Když jsem si vše prověřoval, tak jsem zjistil, že průmer kola je u 5.20-13 je 585mm a 145/80R13 je 471mm a obvod pneumatiky 1715mm. Ve velkém "TP" mám zapsány 145R13, které mají průměr 575mm a obvod 1725 mm což není zas tak velký rozdíl a jsou spolu uvedeny v tabulce "alternativní záměna pneumatik" v katalogu fi Semperit. Pro zajímavost uvádím i rozměr 145/70R13, která má průměr 546mm a obvod 1630 mm, což už je oproti originál diagonálkám velký rozdíl, t.z, že tachometr bude ukazovat o hodně vyšší rychlost, než jedete. Na druhé straně se odlehčí převodovce i když jednička je i "při originálním obutí" stejně dost "krátká". Co se týče v diskuzi uvedených "stopětapadesátek" tak uvádím: 155R13 a 155/80R13 mají průměr 588mm, obvod 1765 mm, což je o malinko více než originál diagonálky i když u nich jsem nezjistil obvod. (pozn. rozměr radiálek bez uvedení čísla za lomítkem má profilové číslo "82". Pro úplnou informaci: 165/70R13 průměr 588mm a obvod 1715 mm na 5" disku. Při jízdách v obcích, kde je obrazovka radaru, mi můj tachometr ukazuje asi o 5 km více. Ke značkám pneumatik a výsledkům testů se vyjadřovat nebudu, jenom uvádím, že test se týče uvedeného rozměru a typu dezénu a ne výrobce jako takového vůbec. Zimní protektory již jsem měl možnost vyzkoušet na zasněžené vozovce se svým Trabantem a i nasuché vozovce a jsem spokojen. Určitě chce mít na vozidle všechny kola stejná a ne kombinaci Zi a Le. Jezdím od roku 1967 a vždy jsem měl pro auto letní sadu a zimní sadu na discích a přehazoval celá kola. Máte-li auto více roků, tak ojedete nekolik sad, které musíte koupit, tak proč nekoupit jednu zimní sadu. a kola střídat podle období. Dříve,když se protektoroval jen dezén, tak to všude neuměli a na některých se nedalo jezdit. Teď se protektoruje "patka-patka" a kostra nesmí být poškozená a ne starší 3 let. Na plášti je vyznačen index rychlostní a váhový, jako na novém plášti. Pneumatika by se měla používat do asi do 7 let stáří,(nevím přesně). Nikomu svůj názor nevnucuji, ale třeba to někomu pomohlo. Je toho o pneumatikách mnohem více, ale tohle by mělo nám trabanťákům stačit, abychom byli v obraze. Na internetu se toho nechá také najít hodně moc.
jj
31/8/2008 14:00:09
To Eda: Díky za vyjasnění...
Eda Profil uživatele
31/8/2008 09:32:53
To jj : chemlonky byly předchůdce radialek s ocelovým kordem, to znamená, že kostra byla z vláken chemlonu, později nahrazena ocelovými dráty. Na pneumatikách s ocelovým kordem je označení STEEL, nebo ALL STEEL
jj
30/8/2008 15:10:25
To: Eda
To chápu a vím ohledně stejných pneu na nápravě, jen mě zaskočil tím, že na jedné str. mám chemlonku a na druhé radiálku. A co je k čertu ta chemlonka, sem se díval a všechny jsou stejné (výrobce i typ), tak jak přišel na chemlon, jde poznat pouhým pohledem? Sem z toho vola aky zmateny...
Pavel JHB Profil uživatele
29/8/2008 20:57:53
Eidam>ano
Eda Profil uživatele
29/8/2008 20:49:45
To jj : Přečti si vyhlášku - je v tom strašný chaos. Platí, že na jedné nápravě musí být stejné pneumatiky, dnes už není dovoleno mít různé konstrukce pneu, musí být i stejný výrobce. Platí u Trabanta, že diagonálni 5,20 - 13 vpředu i vzadu ( přední můžou být zimní, zadní letní nebo opačně, ale pravá a levá musí být stejná). Radialní 145 x 13 ( 155 x 13 ) Výška vzorku je všem jasná.
Eidam
29/8/2008 19:58:29
Dobrý den, mám otázku ohledne bezdusových pneumatik. Pujdou dat na disky ve kterých jsou nyni pneumatiky s dusemi??
jj
29/8/2008 16:47:23
Dobrý den ve spolek, mám na vás jeden dotaz. Co je to zač pneu chemlon? Včil mě zastavili cajti s tím, že ne jedné str. je chemlon a na druhé radiál. Ale pokud je mé povědomí o pneu dostatečné, jsou jen druhy radial a distal, nebo se mylím, tak co tím k čertu cajt myslel?
Mr_Kuj Profil uživatele + foto
26/8/2008 11:35:02
To karol: Kormoran su madarske pneu, nie polske.
na začátek předchozí  1 | 2 | 3 | 4 | 5  další další

Odepsat na: pneu

Text: Kdo jsi:  E-mail: 
Vlákno:
 
Příloha:       

Pro zvýraznění částí textu můžete používat dvě HTML značky: <b>tučně</b>, <i>kurzívou</i>.
Pozor! NEZAPOMEŇTE uvést v ukončovací značce lomítko (/), jinak můžete ztučnit nebo zkurzívnit celý text na stránce.

Odkazy na jiné stránky pište jako http://www.neco.cz/stranka.html. Odkaz se nahradí textem zástupným textem [URL], který bude po kliknutí směřovat jako aktivní link na požadovanou adresu.

Příspěvek neprochází korekturou, ale putuje ihned na stránky. K příspěvku lze přiložit jakýkoliv soubor do velikosti 1 MB. Tento soubor si bude pak moci každý stáhnout odkazem jednoduše přímo z diskuzního fóra. Kolonka e-mail není povinná.

© 2019 Trabant.cz  •  Všechna práva vyhrazena. Chcete-li něco veřejně použít, raději se nás zeptejte, rádi pomůžeme.  •  info@trabant.cz TOPlist