1955-1991
Trabant.cz
Motiv dne
... diskuzní fórum
přihlášení





Nejste zaregistrovaní? Registrace na Trabant.cz je zdarma a přinese Vám řadu výhod.

 
 

Výpis vlákna

seřadit vzestupně/sestupně
Technický benzín ANO či NE? (15)
fechtlař
10/3/2014 19:11:12
no ja liju mastny TB do mustanga a nez sem predelal motor tak to krapalo jak prase staci zmensit predstih upravit smes a zmensit kompresi a je to cajk =D
jawař
15/5/2011 22:24:26
ahoj tak jsem zase oněco chytřejší :) Dávám do jawy 250 Tb a spotřeba je stejná akorát se mě nelíbý jak to v nízkejch otáčkách cuká takže raději naněj nebudu jezdit nebo upravim na něj motor, zmenšim přectih a asi tedy budu přimíchávat trošku nafty :)
tomík
14/8/2008 21:25:18
V době studia na SS jsem jezdil taky na TB, stál mě 16 kč/litr, což byla dobrá cena. A samozápal byl na denním pořádku,Přijel jsem vypnul motor a on motor stále běžel i bez klíčku, tak jsem to musel chcípnout přes kvalt. Co se týká zvonění, tak je fakt že zvonil a ne malo. Dneska se už špatně schání Tb levně...
fifa
14/8/2008 09:03:49
Když jsem míval trabanta jako student a neměl jsem kačky ( konec osmdesátých let), tak jsem jezdil na TB, S6006 i Toulen , dobře jsem mazal a trabi uháněl i o stošest bez zjevných závad. Akorát gumové těsnění nemělo toulen rádo.......
Doktor
12/3/2008 22:17:54
TB u nás prodávané např. sítí ČEPRO pro čistící účely mívají oktanové číslo zhruba 60.
 
Ad. doba hoření - přesně tak - však jsem psal, že technický benzín (nízkooktanový) shoří rychleji než natural 95. Problém je právě v tom, že vznikají snadněji samozápaly, které mají velice negativní vliv na celé klikové ústrojí (vznikají rázy). Klepání (což jsou samozápaly) se dá do jisté míry eliminovat předstihem, ale hlavně technikou jízdy - naštěstí je hned slyšet. Velký vliv má také stupeň komprese (čím vyšší, tím pochopitelně vyšší náchylnost ke klepání). Ten se časem u každého dvoutaktu trochu snižuje - nemusí být majitel zrovna tuner a "srážet hlavu", ale postará se o to vrstvička usazujícího se karbonu - která dělá kupodivu docela dost.
 
Oblíbená alternativa byl také donedávna vyráběný letecký benzín. Ten měl oktanové číslo tuším 78 a v okolí leteckých základen (např. v Náměšti n. Oslavou) se dal čas od času koupit "výměnným způsobem" v 200l sudu za pětistovku, což byla cena jako v Kuvajtu... :)
vojtěch K Profil uživatele + foto
12/3/2008 21:30:46
oktanové číslo Technického benzínu je do 70 oktanů
Tomáš Šústek Profil uživatele
12/3/2008 20:38:34
Jaké je tedy oktanové číslo technického benzínu?
Ivosh Profil uživatele + foto
12/3/2008 12:27:26
Diky za odborny vyklad.
 
Mala poznamka: tim delsim horenim jsem mel na mysli skutecnost, ze benzin s vyssim oktanovym cislem se hure zapaluje, tedy ke vzplanuti smesi dojde o neco pozdeji, nez u benzinu s nizsim oktanovym cislem. Samozrejme to muze mit vliv na ohrivani motoru, predevsim vyfukovych kanalu.
Doktor
12/3/2008 09:03:46
Já si dovolím trochu nesouhlasit s habrem - některé jeho věty jsou zavádějící a místy až dokonce nepravdivé. Benzín pochopitelně žádné "oktany" nemá - má jen tzv. oktanové číslo, které vyjadřuje jeho antidetonační schopnosti (určuje se regulovanou kompresí v měrném válci v porovnání se 100% směsí isooktanu). Oktanové číslo se zvedá přísadami - dříve typicky tetraethylem olova, dnes kompozitními přísadami.
 
Tvrzení o delším hoření - kteréžto s oktanovým číslem nemá vůbec co do činění a tím pádem "zůstávání žhavých plynů ve válci" je holý nesmysl. Již z principu dvoutaktu s vratným vyplachováním je zřejmé, že tomu tak není (nehledě na to, že právě technický benzín hoří rychleji než benzín automobilový). Větší ohřívání pístu a tím pádem i motoru vůbec není způsobeno nízkým oktanovým číslem, ale nižší specifickou výparnou tepelnou hodnotou TB - takže tolik neochlazuje svoje okolí jako benzín automobilový. Dělaly se pokusy s přisáváním vodní mlhoviny (zejména u závodních vozů), ale u dvoutaktů to obvykle ztroskotalo na tom, že to přinášelo pochopitelné problémy při mazání klikového mechanismu. Majitelé malých motorek "fichtlů", "keplů" a "jednoskoků" si jistě pamatují, jak v pravé poledne, když je třeba 30 stupňů jejich stroj vůbec nechtěl jet a přitom ráno, když se rozpouštěla mlha, jel jako z praku. To právě způsobuje vlhkost vzduchu. Ale to už jsem hodně odbočil a omlouvám se za teorii (byť značně zjednodušenou).
 
Na technický benzín (jehož opravdu existuje více druhů) se dá jezdit bez větších problémů i dlouhodobě - je však třeba jej smíchat s menším množstvím nafty a řepkového oleje, mazat třeba olejem do sekaček (výborně se s TB mísí) a přidat aditivum k ochraně ventilových sedel - běžně prodávané pro úpravu bezolovnatého benzínu na olovnatý. Je potřebná menší korekce předstihu. Na tuto kombinaci jsem já osobně najezdil s Wartburgem 353 a Barkasem B1000 celkem přes 40 000 km, bez jakýchkoliv následků. Je ale třeba počítat s tím, že motor je více náchylnější ke zvonění - tudíž to chce víc než dříve držet otáčky a řadit včas. Kdo má cit pro dvoutakty - nemůže s tím mít problém. Pokud ho někdo nechá "rachtat" do kopce na čtverku v patnáctistech otáčkách, tak pak může opravdu záhy dojít k názoru, že TB rychleji opotřebovává motor.
 
Nicméně faktem na kterém se shodneme všichni je to, že dnes je to opravdu již zcela bezpředmětné. Mnou uváděné "techníčákové" období skončilo okamžikem, kdy byla na TB uvalena spotřební daň jako na jiné PHM a přestal být k dispozici za 7 korun 50 haléřů. Dnes by na něj jezdil opravdu jen někdo, kdo k němu má přístup zdarma.
 
Takže já osobně to shrnu - Technický benzín ANO, ale PROČ ???
Tomáš Šústek Profil uživatele
3/3/2008 15:07:07
Myslím, že hodnotit vozy Trabant a Wartburg jako křápy je nemístné. Na těchto vozech jsem začínal a k Trabantu jsem se opět vrátil a vzpomínám na něj s láskou. Poskytl mi opravdu věrné služby a v žádném případě bych s nějšími nalostmi nepoužíval žádné jiné než předepsané palivo.
Pavel JHB Profil uživatele
2/3/2008 17:55:10
Dalsim problemem TB je, ze je suchy, proto dochazi jak psal Habr k vetsimu
opotrebeni motoru. To se dohani vetsim mnozstvim oleje, ale moc to nepomaha.
TB se vyplati pouze v tom pripade, ze ma clovek TB zadara a doma nasusenejch
20 motoru a bavi ho kazdej rok motor menit. V dnesni dobe je to uz ale na
zabiti, protoze se neodvratne blizime stavu, ze motor bude k nezaplaceni.
Castecne to dela i to, ze lide pochopili, ze trabant neni takovej zebrak,
jak to uvadi ruzni pisalkove a tlucdrzkove v TV. Kdo se trosku zabyva
starsimi samohyby, tak potvrdi, ze ceny nekterych ND stoupaji i treba 10x!!!
Takze rezume je TB - nikdy.
Peter
2/3/2008 17:08:42
Jj, když to neni nevyhnuté, což v dnešní době určitě neni, tak jsem osobně zásadně proti používaní tech. benzinu. Motor celkově krom toho co psal habr, se podstatně rychleji opotřebovává a celkem zbytečně. Je to podobně jako někteří zkoušeli kdysi poměr benzínu a nafty do trabanta. Zase je pravda že částečně vyčistí karbon ve válcích ale neúměrně poškozuje díly ostatné. Mám známýho, který kdysi dával do wartbugu ze 1967 staré oleje ze žigulákú a fiatu který vypouštěli ve svépomocních dílnách. Motor šel jak drak, avšak po pár měsících bylo po skutečně dobrém motoru a teť mu je líto že to tehdy udělal....
Takže NE
Tomáš Šústek Profil uživatele
1/3/2008 12:12:29
Dobrý den,
Zkoušel jsem používat technický benzín ve voze Wartburg 353 W. Během provozu jsem nepozorval žádný rozdíl, co se výkonu nebo spotřeby týče. Rovněž zvuk motoru byl stejný nic, mimořádného jsem nepozoroval. Pokud však má technický benzín tak nízké oktanové číslo pak je zřejmé, že se používat nemůže. To jsem bohužel tehdy nevěděl, jinak bych ho do nádrže nenalil.
habr Profil uživatele
29/2/2008 23:22:44
Jsem zásadně proti použití jiného paliva než BA Special nebo Natural max 95 oktanů. Dvoudobý motor nevyžaduje víceoktanový benzín, konkrétně motor Trabanta je konstruován na bývalý benzín Normal který měl jen 80 oktanů, takže dnešní BA Natural 95 je zbytečně o 20% bohatější na oktany které motor neumí využít. Technický benzín má podle druhu benzínu (čistící pro prádelny a čistírny má 36 oktanů, letecký 60 oktanů a pod.) obvykle do 60 oktanů a to má ten nedostatek, že je prodloužená doba hoření. Čím déle směs ve válci hoří, tím déle trvá expanze, je pozvolná, s menší účinností a navíc se déle zdrží žhavé spaliny ve válci, čímž se podstatně více ohřívá především píst a hrozí jeho zadření. přidáním větší koncentrace oleje se nic nezmění, motor celkově pracuje přehřátý a to se projevuje větším opotřebením a díky nižší účinnosti je potřeba více sešlápnout plyn, takže je vyšší i spotřeba. Tento názor je můj, ale je opřen o dlohodobé zkoumání několika bývalých techniků našeho klubu a bývalého předsedy, který byl zaměstnán ve Výzkumném ústavu spalovacích motorů zde v Brně a zabýval se pracovně i touto tématikou.
slavek
29/2/2008 16:51:41
K této otázce není co dodat.....tak pište své názory a zkušenosti.
Ale prosím bez citových projevů a pokud možno svůj souhlas či zápor odůvodněte.
na začátek předchozí  1  další na konec

Odepsat na: Technický benzín ANO či NE?

Text: Kdo jsi:  E-mail: 
Vlákno:
 
Příloha:       

Pro zvýraznění částí textu můžete používat dvě HTML značky: <b>tučně</b>, <i>kurzívou</i>.
Pozor! NEZAPOMEŇTE uvést v ukončovací značce lomítko (/), jinak můžete ztučnit nebo zkurzívnit celý text na stránce.

Odkazy na jiné stránky pište jako http://www.neco.cz/stranka.html. Odkaz se nahradí textem zástupným textem [URL], který bude po kliknutí směřovat jako aktivní link na požadovanou adresu.

Příspěvek neprochází korekturou, ale putuje ihned na stránky. K příspěvku lze přiložit jakýkoliv soubor do velikosti 1 MB. Tento soubor si bude pak moci každý stáhnout odkazem jednoduše přímo z diskuzního fóra. Kolonka e-mail není povinná.

© 2019 Trabant.cz  •  Všechna práva vyhrazena. Chcete-li něco veřejně použít, raději se nás zeptejte, rádi pomůžeme.  •  info@trabant.cz TOPlist