1955-1991
Trabant.cz
Motiv dne
... diskuzní fórum
přihlášení





Nejste zaregistrovaní? Registrace na Trabant.cz je zdarma a přinese Vám řadu výhod.

 
 

Výpis vlákna

motor zlobí (14)
Eda Profil uživatele
29/11/2008 11:15:35
Ještě jednou ke svíčkám. Trabant jezdí celoročně se svíčkami N15. Další písmeno za označením je Y - vysunuté kontakty, nebo C poměděné kontakty. Pro běžný provoz jsou svíčky dostatečné. Výzkumníci ať zkoušejí různé kombinace. Můžou dojit k lepším výsledkům, ale každý motor a řidič je jiný. Někdy může při pokusech dojit i ke zhoršení. Špatně volená svíčka nemůže poškodit motor - spíše nejede, nebo může chytat samozápaly.
 
Spotřeba je u Trabanta také diskutabilní. Kdo jezdí krátke trasy po městě, nebo závodním stylem se nedostane pod 8 - 9 litrů. Musí se člověk naučit jezdit a využívat volnoběžku.
 
Teplota motoru v zimě je také dost nízká, protože chlazení má obrovský výkon, aby uchladil ve vedru, tím je v zimě podchlazen. Dá se namontovat klapka na omezení množství chladicího vzduchu.
 
Životnost klikovky je také diskutabilní. Original motor sestavený v NDR měl plánovanou životnost 80 - 90 tisíc km, repas asi 60 tisíc. Špatna repas 10 tisíc - i méně. Nejde nijak určit, zda motor má před sebou ještě dvě sezony, nebo dva km. Komprese dobrá, motor jede a najednou se ozve ticho a je po něm. Druhý motor rachotí a štěrká a vydrží ještě 20 tisíc, než definitivně ztichne. Jsou motory, které mají naběháno přes 120 tisíc a stále dobře jedou.
 
Kovové zvonění je také běžný projev motoru. Příčina je známa - chudá směs. Nemá cenu ji zvyšovat, protože za jízdy motor nasává otevřenou klapkou více vzduchu a měně paliva. Toto se děje u každého motoru trošku jinde a je normálni, když je zvonění mezi rychlosti 70 - 90 km/h, ale nesmí být delší než 5-8 km/h. Tedy motor zvoní mezi např. 72- 80 km/h je normál. Pokud by zvonil 72 - 90 km/h je někde chyba ( takový jsem zatím neviděl).
 
Pozor na karburátory 28 H 1-1. Mnoho lidí neumí tento "složítý" karburátor seřídit a proto na něj nadávají. Také je fakt, že tento karburátor nejede na všech motorech. Je to tím, že potřebuje opravdu těsný motor a jakékoliv nasáváni falešného vzduchu mu nepřeje. Nejde seřidit volnoběh a pod.
Karel Jelinek Profil uživatele
28/11/2008 21:24:00
Tak přesně tohle mi dělal Simson když se na svíčce udělala nepatrá pecka mezi elektrodami.
Prof
27/11/2007 08:29:12
Také bych si s dovolením přisadil. Když jedu cca 5 - 10 minut s plnym plynem (až 3 červené diody v ekonometru) po +/- rovině (lehce i z kopce a dokopce) a jedu něco mezi 95 a 110 km/h, začne motor naráz vydávat ostrý cvakavý zvuk a je slyšet, jak v něm něco znatelně s bzučením zpomaluje, auto začne zpomalovat. Vyšlápnu spojku, cvakat to přestane a po chvilce volnoběhu můžu zase přidat a je všechno v pohodě. Má někdo nějkaý návrh, co by to mohlo způsobovat? Také se mi stalo, že v cca 100 km/h z kopce mi zhasnul motor. Nic víc, jenom ztichnul. Tak jsem hodil spojku, nastartoval a bez zastavení pokačoval dál. Jak se může stát tohle? Může to být problém svíček?
marval Profil uživatele
18/11/2007 18:55:25
Kluci dík za rady.
K těm svíčkám: Původně, když jsme Trabuka zakoupili v roce 1996, byly namontovány svíčky N15C. Časem vznikl problém, že se při jízdě zastavil z čista jasna motor. Doslova na fleku a nešel nastartovat, až tak po 15 min. Tehdejší šaman přes Trabanty nám poradil, abychom tam dali N15YC. To jsme udělali a problém se od toho okamžiku již nikdy nezopakoval.
 
K bohatosti směsi: Nikdy jsem do toho šroubku nevrtal (i návod k obsluze mě od toho zrazoval). Pravda je, že když při jízdě do kopce plyn uberu, přestane to cinkat. Nebo také přeřadím na nižší stupeň, aby motor běžel lehčeji, a ono to také přestane. Zkusim to s tím sytičem, ale až bude sucho, páč Trabimu nedopřávám koupel v soli. V důvěrné chvilce mi prozradil, že mu to nedělá dobře.
 
Ke klice: Nevím proč, ale poté co se zadřela při jíždě, nemám k tomuto řešení velkou důvěru. Mám prostě strach, že to zase jednou příjde a budu třeba daleko od domova. To by mě taky zajímalo jak poznám, že se odporoučí? Kolik asi vydrží při slušném zacházení orig. NDR (drahá, nedostatková) a kolik repas? Už sem to slyšel u více lidí, že odešla klika. Není třeba mazání mastnou směsí méně výhodné, než tlakové olejem? Je to jedinná věc, která mě od delšího cestování s Trabantem odrazuje. Ja si tajně doufám, že se Shell SX trošku její životnost pozvednu. Možná se mýlím.
 
No a spotřeba je to, co jsem už dávno vzdal. Nejprve jsem jezdil podle různých dobových doporučení v knihách, příručkách, tady na webu, apod. Vše bylo marné. Pak jsem se tady dočetl, že několika liděm klesla spotřeba při použití výše zmíněného Shelu. Ani zde se však úspěch nekonal. Je pravda, že jezdím kratší trasy, to je možná problém. Přitom vlastně větrák pořád motor chladí. Ale abych jel s takovým kocourkem trasu 12 km v letním dni za 1,5 litrů, když z toho jsou 3km z kopce bez motoru, 3 km do kopce a zbytek po rovině , se mi zdá dost. No a když jsem se dočetl, že mám ještě přidat na bohatosti, tak se mi objevily potničky na čele. Ja jen tiše závidím těm, kteří píšou spotřebu 5,5l. No holt nemám HB 1,1 ani Ebzu.
Eda Profil uživatele
17/11/2007 12:38:43
VlaVla : sundej hlavu z Trabanta a našroubuj do ní svíčku Y a podívej se o kolik trčí dovnitř - asi 2 mm. K pístu zbývá asi 2,5 cm - u svíček N15 - asi 2,7 cm. Toto propálit píst nemůže i kdyby chtělo. Pokud chceš zakazovat svíčky, tak jen s označenim L - dlouhý závit. Ale né kvůli propálení pístu, ale kvůli mechanickému usazení karbonu na závitu a nemožností vyšroubovat svíčku. Tam se taky projeví špatné prohoření směsi a taky nižší výkon motoru.
Vašek D.
17/11/2007 10:20:48
Chudá směs by to mohla být, ale dole se píše, že trabi žere 10 litrů na 100! Takže o chudé směsi bych dost pochyboval. Spíš bych se zaměřil na to seřízení předstihu. Anebo mě napadá, jestli není poničené ložisko pístního čepu. Když se motorem za studena otáčí rukou, tak se ten zvuk ozývá taky?
2 VlaVla: Víš o někom, kdo propálil píst svíčkama N15YC? Zas tak dramaticky bych to neviděl:-). Začátek konce klikovky se pozná podle permanentní zvýšené hlučnosti. A Marval píše, že to klepe jen občas.
HaD Profil uživatele + foto
17/11/2007 09:54:25
Máš pořádně napnutý klíňák? Jestli motor cvrkliká v tomto počasí, tak bych jej nechtěl vidět v létě! Jestli je chudá směs můžeš otestovat taky tak, že při jízdě do kopce, když se ony zvuky ozvají na chvilku zapneš sytič, tím obohatíš směs. Když se zvuky přestanou ozývat, tak je chudá směs, nebo přehřátý motor.
Pavel JHB Profil uživatele
17/11/2007 08:32:56
marval> z 95% je to chuda smes a neni to ani moc na zavadu. Potvrzeni teto
teorie je jednoduche jed nekde do mirneho stoupani a kdyz motor zacne
cinkat, doslapni plyn na podlahu nebo naopak mirne uber pokud cinkani
prestane je to jasne, pokud ne ozvi se.
VlaVla Profil uživatele + foto
16/11/2007 13:17:40
Tak podle mně by jsi jako první měl zahodit svíčky N15YC někam hodně daleko a koupit tam typ, který tam patří(N15C). Tvoje svíčky mají proti normálním více vysunuté jiskřiště (to značí písmeno Y) a tedy zapalují směs blíž povrchu pístu a tím dosáhneš jiného rozložení pracovních teplot, v extrémním případě až propálení pístu.
Já jsem podobný zvuk zaregistroval koncem léta také, popsal bych ho jako sypání hřebíků na plech. Podle mně jde přímo z motoru a byl jsem informován, že se jedná o začátek konce klikové hřídele. Co přesně to způsobuje nevím, ale představuji si to tak, že se postupně oddělují malé častečky z ložisek hřídele a narážejí do rozvodových šoupátek. Motor ale od té doby najel asi 8 tisíc km a nijak se to nezhoršilo. Tak snad ještě chvíli vydrží. U klikové hřídele, která prošla repasí a má najeto 20 000 km bych se nedivil, že to opravdu ta klikovka bude...
Ivosh Profil uživatele + foto
15/11/2007 16:05:50
Pokud se to objevilo raz naraz, samozrejme nelze vyloucit, ze se tam nekde neco uvolnilo. Asi by to chtelo si poslechnout. Ale uvolnena soucastka by se mela projevit i pri volnobehu a pridanem plynu.
marval Profil uživatele
15/11/2007 15:28:45
No můj problém je ten, že samozřejmě vím o problému se zvoněním, ale nikdy jsem nic zvonit neslyšel, nebo slyšel , ale nevěděl jsem, že to je zvonění motoru. Svíčky jsou tam tuším Brisk N15YC. Studené i teplé starty naprosto vynikající. Ony ty svíčky se jakoby malinko zdají našedlé, ale spíš jsou do hněda. Zaráží mne, že se to objevilo ze dne na den. Večer nic a ráno rámus jako kráva. Výkonově se zda trošku slabší, ale to může být i tím, že ho moc nekvaltuju, když pak začne cinkat. Tož tak ja zkusím seštelovat předstih, bohatost směsi a podívám se i na hladinu u plováku. Trabuk papá těch 10l , ikdyž ho jen lechtám na plynu, ale to je problém už od té doby, co ho máme.
Ivosh Profil uživatele + foto
14/11/2007 23:38:53
Mně to spíš přijde jako klasické zvonění motoru, tedy detonační spalování.
Tomu by nasvědčovaly i šedé svíčky. Doporučuju prověřit nastavení zapalování
(velkž předstih), bohatost směsi (chudá směs) pokud obé nepomůže, tak použít
svíčky s jinou tepelnou hodnotou (studenější?).
cahoun
14/11/2007 21:53:25
Znám - obdobné příznaky:
možnost jedna - vyklepaná tryska v karburátoru (taky jsem nevěřil a stalo se)
možnost dvě - převodovka
marval Profil uživatele
14/11/2007 21:31:30
Kluci pomoc! V motoru mého T601 Universal se objevilo podivné klepání či cinkání. Těžko se popisuje zvuk pomocí slov, ale je to jakoby jste dali malý kamínek do plechovky a třásli s ní. Zacinká to rychle nekolikrát zasebou pak pár vteřin klid a potom celé znovu. Projevuje se to pouze v nižších otáčkách kdy motor dotahuje, např. po přeřazení z 2. na 3. (ale pouze do kopce), nebo když je motor ve vysokých otáčkách. Vše ale při zatížení v tahu. Na volnoběh nebo při jízdě po rovině je to v pohodě. Ja osobně jsem toto rachtání v motoru slyšel mnohokrát u jiných trabantů, třeba když jeli do kopce pod plným plynem. Je to takový kovový zvuk. Nevím už si s tím rady. Vyloučil jsem veškeré možné zvuky v motorovém prostoru, vše je dotáhnuto, žádné plechy nejsou volné. Jsem přesvědčen, že je to přímo z motoru. Takový zvuk jste na 100% všichni už někdy slyšeli, ale ten můj je už brutální. Motor je 600 km po výbrusu válců, výměně pístů a kroužků, pístních čepů. Klika je asi 20 000 km po repasi. Jezdil na M2T, posledních 200 km Shell SX 2 + speciál 91. Před výbrusem nejevil známky karbonu. Svíčky jsou nové, červenohnědé až mírně šedé. Svíčka válce 2. od větráku je po jízdě teplejší než ta první - asi to tak má být.
Asi je to směšné ptát se na dálku co mi rachtá v motoru, ale v mém okolí není nikdo, kdo by se na to podíval. No co, zkouším to alespoň tak, možná se někdo slituje a odpoví. Děkuji
na začátek předchozí  1  další na konec

Odepsat na: motor zlobí

Text: Kdo jsi:  E-mail: 
Vlákno:
 
Příloha:       

Pro zvýraznění částí textu můžete používat dvě HTML značky: <b>tučně</b>, <i>kurzívou</i>.
Pozor! NEZAPOMEŇTE uvést v ukončovací značce lomítko (/), jinak můžete ztučnit nebo zkurzívnit celý text na stránce.

Odkazy na jiné stránky pište jako http://www.neco.cz/stranka.html. Odkaz se nahradí textem zástupným textem [URL], který bude po kliknutí směřovat jako aktivní link na požadovanou adresu.

Příspěvek neprochází korekturou, ale putuje ihned na stránky. K příspěvku lze přiložit jakýkoliv soubor do velikosti 1 MB. Tento soubor si bude pak moci každý stáhnout odkazem jednoduše přímo z diskuzního fóra. Kolonka e-mail není povinná.

© 2019 Trabant.cz  •  Všechna práva vyhrazena. Chcete-li něco veřejně použít, raději se nás zeptejte, rádi pomůžeme.  •  info@trabant.cz TOPlist