1955-1991
Trabant.cz
Motiv dne
... články
přihlášení





Nejste zaregistrovaní? Registrace na Trabant.cz je zdarma a přinese Vám řadu výhod.

 
 

Náš test: Coupé P 70
od VEB Automobilwerk AWZ Zwickau

Máme takový dojem, že novým typům vozidel, které se objevují na našem trhu, jakoby se nedařilo dobře načasovat svůj příchod. Připomeňme si např. skútr (Motorroller), připomeňme si P 70 Limousine, máme na mysli také očekávaný P 50. Je s podivem, jak málo se na veřejnosti zatím hovořilo o P 70 Coupé. Před časem byl tento vůz k vidění na veletržním stánku AWZ v Lipsku. A zanedlouho nato stál již P 70 Coupé před naší redakcí k testování. Cvikovská automobilka nám dala dostatek času na to, abychom si vozidlo vzali pod drobnohled na celkem 7 000 km. Automobil přitom podstoupil nejrůznější zatěžkávací zkoušky nejen na rovných cestách, ale zkusil si také více než 1 500 km v Krkonoších v ČSR. Co jsme se za ten čas "dozvěděli" nebylo pro nás, upřímně řečeno, nikterak světoborné. Spíše se znovu potvrdila zkušenost, že P 70 je mimořádně spolehlivé vozidlo. Když jsme na konci roku 1955 uveřejnili test P 70 Limousine, došlo nám několik dopisů od čtenářů s nařčením, že jsme neposuzovali nezaujatě. Ještě v roce 1956 nám chodily podobné ohlasy. Dnes jsou všichni ti, kdo jezdí s P 70, jeho zarytými obhájci, jinak tomu totiž být ani nemůže.

Jestliže P 70 typ Tourist (lidově označovaný jako kombi) je modifikace typu Zwickau (Limousine) pro praktické využití, pak Coupé je obměna směrem jiným, totiž ke sportovní eleganci. O tom, že P 70 Coupé je elegantní sportovní vůz, bude sotva někdo pochybovat. Už svým ryzím zevnějškem je toto vozidlo nápadné, značně totiž vybočuje z linie ostatních P 70. Oblé prosklení a velmi štíhlé sloupky čelního skla umožnují výtečnou viditelnost. Potěší také spouštěcí okénka ve dveřích, vyrobená stejně jako zadní z bezpečnostního skla. Jestli máte pochybnosti o ladných křivkách P 70 Coupé, můžeme vám říci, že toto vozidlo se zatraceně špatně fotografuje. Že je vsutku hezké vidíte, až když před ním stojíte in natura. Dovolíte-li nám projednou vypůjčit si příměr ze světa lidí, řekli bychom, že na vás udělá stejný dojem jako kyprá, příjemná blondýna. Prosíme čtoucí blondýnky, aby to skutečně chápaly jako pochvalu.

Vnější barevné sladění všech Coupé, které jsme dosud měli možnost spatřit, se nám jeví jako zdařilé a opravdu velmi vkusné. Také vnitřní vybavení – teď už hovoříme o testovaném vozidle – bylo se zevnějškěm výtečně sladěno. Vůz, zvenku ve světlé a střední šedé, byl zevnitř vyložen červenou přírodní kůží, se sedadly částečně potaženými pískově zbarveným sametem a lemovanými červenou kůží. Vzhled vozu došel takřka nerozdílně pochvaly všude tam, kudy jsme s tímo "malým křižníkem silnic" projížděli – i v ČSR. To bychom chtěli uvést především, jelikož naše redakce s tímto vozem navštívila také 32. mezinárodní šestidenní soutěž ve Špindlerově Mlýně, kde se sešla elita odborníků na automobily ze všech zemí, a tito pohlíželi na přítomné vozy velmi kriticky. Navíc je třeba, abychom opět zdůraznili, co neříkáme poprvé, ale vždy rádi zopakujeme při každé vhodné příležitosti. V mezinárodním měřítku je P 70 vyloženě malý vůz. A Coupé je tím pádem zvláštní provedení malého vozu. Hodnotí-li se tento malý automobil měřítky, kterými se malý automobil hodnotit má a musí, pak je Coupé co do vnějšího vzhledu i jízdního pohodlí vskutku zdařilé. To potvrzují m.j. také představitelé DKW Ingolstadt a jiných firem. Vybavení vozu, jako sedadla nebo výplně dveří s loketními opěrkami a zabudovanými výklopnými boční kapsami jsou nejen vzhledné, ale i praktické. Pokud se navíc sklopí opěradlo nouzového sedadla, je k dispozici další prostor pro zavazadla.

Obr. 2: Z pohledu do motorového prostoru je zřejmé, že vozidlo je vybaveno stejným hnacím agregátem jako má P 70. O něco vyšší maximální rychlost oproti Limousine je možné přičíst na vrub především aerodynamicky vhodnějšímu tvaru. Na levém podběhu kola se nachází ventilátor topení. Také Coupé má červenou a žlutou kontrolku v tachometru pro teplotu chladicí kapaliny. Čidlo teploty a kontaktní spínač jsou umístěny v spojovací hadici.

Obr. 3: Zavazadlový prostor je zatím největší a nejprostornější, jaký jsme u malého vozidla poznali. Za tunelem pera je ještě dostatek místa na nářadí, tašky a podobně. Zavazadlový prostor je také samozřejmě osvětlen. Jen zámek potřebuje změnit nebo obložit, neboť je snadno zevnitř zablokován zavazadly. Kombinovaná koncová světla sdružují zpětné, brzdové a směrové signalizační osvětlení.

Podívejme se nyní na útroby vozu. Motor je stejný, jako má Limousine, resp. Kombi. Disponuje již známým výkonem 22 k při 3500 ot/min. Jeho největší kroutící moment činí 5,4 mkg při 1900 ot/min. Také hnacím ústrojím, jako je převodovka nebo přední náprava, odpovídá přesně výstroj Coupé běžnému sériovému provedení. Náš testovací vůz tak měl kompletní sériový pohon. Ačkoliv se v zasvěcených kruzích i v AWZ hovoří o nové výfukové soustavě, která bude montována do modelů 1957 a díky pečlivému sladění zvýší výkon asi o 2 k, nebylo patrně toto zařízení v době kompletace našeho Coupé ještě hotové. Tím pádem nebyl jeho výkon nijak mimořádně zvýšen. Zdůrazňujeme to proto, že později přijde řeč na rozličné jízdní vlastnosti, které jsou na dvoudobý motor o obsahu 700 ccm velmi pozoruhodné.

Ani na podvozku nenajdete oproti Limousine žádné odchylky. Přední kola jsou nezávisle zavěšena dole na trojúhelném ramenu, nahoře je nese půleliptické příčné pero. Pístové (pákové) tlumiče kmitů tlumí zpětnou energii při propružení kol směrem dolů. Zadní náprava je stejně jako dosud tuhá, spojená podélným ramenem kloubově s rámem a pružně podepřená vysoko položeným příčným perem. I zde přebírají tlumení kmitů hydraulické pístové tlumiče. Řízení je také sériové. Od dorazu k dorazu je třeba dvě a čtvrt otáčky volantu, což je pro tento automobil akorát. Obrysový průměr zatáčení činí 10 m. Vezmeme-li v úvahu celkové uspořádání vozu, přirozeně bychom očekávali stejné nebo přinejmenším podobné jízdní vlastnosti, jaké má např. P 70 Limousine. Ve skutečnosti je však Coupé ještě lepší. Již po prvních kilometrech vás příjemně překvapí okouzlující chování tohoto vozidla na rovné silnici i v zatáčkách. Můžeme směle prohlásit, že P 70 Coupé je svým držením stopy nejlepší vozidlo s předním pohonem, jaké známe. Zvlášť pečlivě jsme jízdní vlastnosti vozu prověřili a nemůžeme proti nim říct ani to nejmenší. Znamenitě drží stopu na asfaltu i na neudržované cestě plné děr, bláta a jiných záludností, které je možné vymyslet. Vůbec nejeví sklon k plavání. V zatáčkách se chová prostě úžasně. Žádné problémy ani hvízdání gum, spíš naopak. Člověk má stále dojem, že by vůz snesl ještě vyšší rychlost. Stručně řečeno: Coupé sedí na silnici jako přibité.

Celý vůz je o něco lehčí než Limousine (vzali jsme ho na váhu), váží 870 kg bez cestujících, ale s plnou nádrží a se vším příslušenstvím. Z toho na přední nápravu připadá 510 kg a na zadní 360 kg. Soudě podle těchto čísel je zřejmé, že celé vozidlo bude zvláště v zatáčce takřka viset na přední nápravě, která je protáhne skrz. Na rovné trati je lepší mít zatížený zavazadlový prostor. Již dva plné 20litové kanystry udělají své. Výkony, kterých jsme s Coupé dosáhli, nás zpočátku překvapovaly stejně tak, jako jeho dobré jízdní vlastnosti. Díky bleskurychlé ovladatelnosti je možné projíždět klikaté cesty i obce pozoruhodně hbitě, a ani na dálnici není vůz pomalý. Několika měřeními stopkami jsme mu naměřili největší rychlost od 104 do 106 km/h. Na delší trase – doba jízdy přesně 10 minut – jsme dosáhli na dálnici v mírně kopcovité krajině Schorfheide nejvyšší průměrnou rychlost 97 km/h. 70 km dálnice mezi Karl-Marx-Stadtem a Drážďanami jsme jednou projeli za 48 minut. To odpovídá průměru 88 km/h. Na malý vůz je to úžasný výkon, kterému leckdo nebude věřit. Samozřejmě při takové jízdě nevystačíte se 7 l paliva. Dostihy na dálnici vás můžou přijít až na zhruba 10 l/100 km. Pokud pojedete o něco civilněji, spotřebujete mezi 7,5 a 8,5 l/100 km. Zrychlení vozu je dobré, nicméně ve třetím stupni okolo 60 km/h je znatelná prodleva, a k dosažení nejvyšší rychlosti je zapotřebí trochu delšího času. Vozu to však nečiní žádnou újmu, naopak, co se týče jeho výkonu je stále čilý a živý. V horách, nad 1200 m, je termosifonové chlazení nedostatečné. Voda začne vařit poměrně rychle, obzvláště v delším stoupání.

Obr. 4: Stisknutím knoflíku se vyklopí jeden díl zadního nárazníku, který skrývá umístění rezervního kola. Kolo je tím pádem dobře přístupné, aniž by bylo nutné vyklízet zavazadlový prostor. V držáku je kolo upevněno pomocí pásku. Když je víko kufru uzamčeno, nedá se schránka rezervního kola otevřít.

Obr. 5: Celkový pohled na sportovní eleganci Coupé P 70.

Zcela spokojeni jsme nebyli s brzdami. Naše optimální dosažené zpomalení bylo 6 m/s2, což je vzhledem k rychlosti vozu dost těsné. Kromě toho je brzdy nutné velmi často seřizovat. Pokud kola na vlhké silnici nebrzdí rovnoměrně, snadno za nešťastných okolností dostanete hodiny a ocitnete se "čumákem dozadu".

Karosérie Coupé je z umělé hmoty jen částečně. Kapota i víko kufru jsou plechové, neboť tyto díly se tvarově liší oproti Limousine. V této souvislosti také vyvstane otázka: kolik místa Coupé nabízí? Nuže, klobouk musíte sundat, zejména jste-li vyšší než 1,70 m. To je daň za zploštělý tvar karosérie. Jinak je místo docela dostačující. Chtěli bychom na tomto místě zdůraznit, že Coupé je dvousedadlový vůz s nouzovou (dětskou) dvousedačkou. Srovnáme-li přitom prostorové poměry P 70 s jinými kupé (seděli jsme také ve VW Coupé od Karman GHIA), vyjde z toho P 70 nejlépe. Kapota Coupé se otevírá (bovdenem) páčkou pod přístrojovou deskou. Zavazadlový prostor je velmi objemný, uzamykatelný a přístupný zvenku. Jeho zámek má ovšem jeden háček, a to v pravém slova smyslu, na který musí při otevírání zvenčí zatlačit uzamykatelný knoflík. Jelikož není tento háček zevnitř zakrytý, zavazadla, která se během jízdy k němu přisunou, zámek zablokují. Díky tomu jsme byli nuceni rozbít dělící příčku mezi kabinou a zavazadlovým prostorem, jakobychom se vloupali do vlastního vozu, a zavazadla popotáhnout o něco nazpět, aby se dalo víko kufru opět otevřít. Obložení petlice je zde nezbytné, aby se zabránilo blokování zámku.

Našly se také nějaké drobnosti, které nás zlobili. Například topení je sice velmi účinné, neboť Coupé má ventilátor v topném potrubí, nemůžete je však využít k rozmrazení skla, protože se okenní tabule ihned orosí. Když otevřete okno byť i jen na štěrbinu, v celém voze táhne. Tady by to chtělo určitě změnu. Řešením by bylo bezprůvanové větrání.

Teď ještě k další maličkosti, která se může velmi nepříjemně projevit. Sloupek řízení je uložen pod přístrojovou deskou v lisovaném plastovém pouzdru. Toto pouzdro zjevně bylo u našeho Coupé příliš těsné. Projevovalo se to tím, že když bylo chladno, vůz se dal zlehka a hravě ovládat. Asi po 50 km jízdy se pouzdro patrně ohřálo, nabobtnalo a řízením šlo pohybovat jen trhavě. Mazali jsme pouzdro mýdlovou vodou i jinými prostředky, ale ztížený chod jsme nikdy zcela neodstranili. Cvikovská automobilka by měla dávat pozor na to, aby její dodavatel přesně dodržoval stanovené rozměry, neboť vozidlo nenese, jak jsme již častokrát zdůrazňovali, název nějakého subdodavatele, ale výrobního závodu.

Obr. 6: Zrychlení z 0 na 80 km/h. Coupé P 70 obsazen dvěma osobami. Osa x zrychlení v sekundách, osa y rychlost v km/h.

Vítaným doplňkem, právě pro Coupé, by byla sluneční clona. Kvůli poměrně velkému čelnímu sklu a hlubšímu umístění sedadel se nemůžete před sluncem schovat tak dobře, jako u většiny ostatních vozů. Přístrojová deska i rychloměr s kontrolkami dálkových světel a chladící kapaliny jsou dobře umístěny v zorném poli. Nebylo by však lepší uspořádat knoflíky do klaviaturky podobně jako to má Wartburg? Tvar přístrojové desky mohl být v porovnání k vnějšímu dojmu vozu nápaditější a elegantnější. V prostoru pro nohy bychom ocenili lepší izolaci, hluk motoru a převodovky by se dal výrazně omezit použitím vhodného gumového koberce na stěně mezi motorem a kabinou, který by dosahoval až k přístrojové desce. Ještě několik věcí stojí za zamyšlení: Na nohy táhne, což se dá lehce odstranit vhodně profilovaným gumovým těsněním. Montovaný stírač je dobrý, pohybuje se paralelně, takže nezanechává nechvalně známý nebezpečný trojúhelník špíny na předním skle, který by bránil lepšímu výhledu. Ale funkční spolehlivost stěrače mohla být u testovaného vozidla lepší. Jelikož se nejedná o ojedinělý případ, naléhavě AWZ doporučujeme, aby si vyjasnil smluvní vztah ke svému dodavateli stěřačů z hlediska dodržování bezvadné jakosti, případně aby sjednal uplatnění smluvních pokut pro nedostatečnou kvalitu.

Ke Coupé P 70 bychom mohli ještě leccos říci, ale všechno by to byly už jen drobnosti, které nepodložené tím dobrým by jen setřeli celkový vynikající dojem. Například byste se jako čtenáři rádi dozvěděli, že při odlévání raménka stěrače vznikla materiálová vada, která způsobila, že se stěrač po nějaké době provozu zlomil. Z principu by se samozřejmě něco takového nemělo vůbec přihodit, ale aby podnik, který příslušenství vyrábí, kontroloval odlitá raménka stěračů na vadu lití, kupříkladu rentgenem, to se asi neděje ještě nikde na světě. Proto se domníváme, že psát o takových drobnostech je malicherné.

Opakujeme již řečené. P 70 je mimořádně spolehlivý, robustní a vděčný vůz. Zváštní provedení – Coupé – zdědilo tyto vlastnosti po Limousine i Kombi a dokonce nabízí lepší jízdní vlastnosti.

Coupé je ryzí dvoumístný automobil. Na tom se nic nezmění, pokud v něm třeba i někdy uvidíte sedět tři nebo čtyři dospělé osoby. Z toho samozřejmě vyplývá také hlavní účel využití Coupé. Pro dva dospělé lidi, možná i s dvěma malými dětmi, může tento vůz plnit funkci běžného dopravního prostředku. Potěšení v tomto vozidle nalezne také ten, kdo se chce svižně vozit v dobře vypadajícím autě při vynaložení relativně minimálních nákladů. Abychom ale na závěr vše, co jsme řekli, jednoznačně stvrdili: máme příležitost námi testovaný vůz P 70 typ Coupé odkoupit a v nejbližších dnech zavítá tento automobil k nám, aby nastoupil svou redakční službu. Pakliže jsme se rozhodli stát se jeho majiteli po tak dlouhé a důkladné zkoušce, je to rozhodně dobrý vůz.

Technické údaje
Motortříkanálový dvoudobý s vratným vyplachováním
Počet válců2
Vrtání76 mm
Zdvih76 mm
Objem690 cm3
Kompresní poměr6,8
Nejvyšší výkon22 k při 3500 ot./min.
Uložení hnacího ústrojíválečková ložiska
Mazánísměsí
Zapalováníbateriové
Spouštěčdynaspouštěč 12 V
Dynamodynaspouštěč 12 V 250 W
Chlazeníoběhem vody (termosifonové)
Množství chl. kapaliny6 litrů
Spojkavícekotoučová v olejové lázni
Převodovkatřístupňová se zpětným chodem a volnoběžkou
1. stupeň3,34
2. stupeň1,63
3. stupeň1,00
zp. chod4,70
Diferenciáltalířové kolo s čelním ozubením
Stálý převod5,6
Přední nápravadvojité kloubové hřídele (vnitřní gumový, vnější kovový širokoúhlý kloub)
Odpruženípůleliptické příčné pero vpředu i vzadu
Zavěšení kolvpředu bezúdržbové nezávislé, vzadu plovoucí uložení
Disky3.25D × 16 čtyřděrové
Pneumatiky5,00–16
Řízeníhřebenové
Brzdymechanické čtyřkolové Duplex, ruční brzda na zadní kola
Mazání podvozkusamostatné vysokotlaké
Rozchodvpředu 1190 mm, vzadu 1200 mm
Rozvor2380 mm
Celková délkacca 3740 mm
Celková šířkacca 1500 mm
Světlá výška190 mm
Užitečná hmotnost320 kg
Sbíhavost0-2 mm nezatížený vůz
Odklon kola2° = 3,5 %
Obrysový průměr zatáčenícca 10 m
Nejvyšší rychlost100 km/h
Normovaná spotřeba7 l/100 km
Cena11 700,— DM
 
BerlínNDR
Daň 126,— DM 126,— DM
Povinné ručení94,50 DM90,— DM
Pojištění s plným krytím 525,— DM400,— DM

— aus. + e. — p.


Zdroj článku: Der Deutsche Straßenverkehr, č. 12/1957

Vloženo: 25/10/2005 • Přeložil a zpracoval: eins • Podklady: Vladimír Vlach

© 2017 Trabant.cz  •  Všechna práva vyhrazena. Chcete-li něco veřejně použít, raději se nás zeptejte, rádi pomůžeme.  •  info@trabant.cz TOPlist