1955-1991
Trabant.cz
Motiv dne
... články
přihlášení





Nejste zaregistrovaní? Registrace na Trabant.cz je zdarma a přinese Vám řadu výhod.

 
 

JAK JEZDIT TRABANTEM

Zdroj: Škola jízdy – jak jezdit trabantem, Svět motorů 6+7/1973.

Říkávám občas: „Nejlepší vůz na trhu je Trabant" a je v tom mnohem méně ironie, nežli byste čekali. Nejtěžší prověrkou automobilu jsou soutěže a tam se náš „Jaguár" už mnohokráte vyznamenal. Možná ani nevíte, že tovární tým se každoročně zúčastňuje Rallye Monte Carlo a většinou vyhrává třídu do 850 cm3! Díky příslovečné německé solidnosti je to vozík takřka nezničitelný, s opravdu minimálními nároky na údržbu. To jsou vedle láce jeho hlavní klady. Přes nůše dobrých i méně dobrých vtipů, kterými ho obdařil český člověk.

Při velmi rychlém průjezdu zatáčkou si Trabant,, klekne'' na vnější přední kolo a vnitřní zadní kolo se nadzvedne. Přesto je i nadále dobře řiditelný.

ÚDRŽBA

Z vlastních zkušeností vím, že Trabant je skromný a nevyžaduje moc péče. Chcete-li se však vyhnout problémům, doporučuji vám po 5000 km zkontrolovat kontakty přerušovače a po 15 000 km je preventivně vyměnit (staré můžete vozit s sebou pro strýčka Příhodu). Až ujedete 20 000 km vyměňte klínový řemen. Má nejlepší léta za sebou a neplánovaná výměna na cestě je zdlouhavá a nepříjemná. „Dvoutakt" má svá pro i proti. Jedna z nepříjemných stránek je znečišťováni svíček. Po asi 5000 km je proto vyšroubujte a vyčistěte, seřiďte vzdálenost kontaktů na předepsanou hodnotu 0,6 mm. Zvláště zimní spouštění motoru si tak usnadníte. Promiňte, skočím ze zimy rovnýma nohama do léta. Vzpomněl jsem si, že v parných letních dnech se mně osvědčilo dát do válce, který je vzdálenější od větráku a tudíž méně chlazen, svíčku o jednu hodnotu studenější. Původní „dvěstěčtyřicítka" dělala v parnu můstky. Pakliže při výměně sviček (po 15 000 km) použijete české širokorozsahové, je tento problém vyřešen.

POHODLÍ

Ve voze nejlevnější třídy nenajdete měkká pohodlná sedadla, ani vláčné pérování Podstatné je seřídit si správné vzdálenost sedadla od volantu (viz SM číslo 2 – Jezdíme se škodovkou) a nemáte-li poslední model s novými sedadly. trošku těm starým „pomoci", upravit je. Zručná manželka dokáže ušít potah na sedačku, do jehož okrajů vpravíte gumovou hadici obalenou molitanem. Vzniknou tak po stranách buřty, které podstatné lépe povedou vaše pozadí, zejména v zatáčkách. Na mnoha Trabantech jsem na počkání udělal jednoduchou úpravu řadicí páky. Při řazení dvojky a čtyřky musí člověk zalomit ruku dost daleko za volant. Povolením jediného šroubu M8 na táhle řazení nad rychlostní skříní si umožníte posazení řadicí páky níž. Vyzkoušejte si to, poloha je ovlivněna tím. jak vysoko máte koleno pravé nohy. Tyto maličkosti nejsou zanedbatelné. Pohodlí v autě a dobrý pocit podstatnou měrou ovlivňují bezpečnost jízdy.

Nebudu opakovat, jak máte držet volant. Bylo to také řečeno nedávno (SM č. 2). Ale jednu závažnou připomínku bych měl. Nezapomeňte nikdy na zásadu: „čím pomaleji jedu, tím více a častěji sleduji provoz za sebou". Snad je také dobře pootevřít si okno, zavíráte-li dveře. Můžete pak dát mnohem menší ránu dveřmi. Anebo! Zadní SPZ je osvětlena 5 sufitkami umístěnými uvnitř zavazadlového prostoru. Otvory, kterými žárovky osvětlují SPZ, jsou uzavřeny průhlednými kryty z plexiskla. Dvě krajní sklíčka vyjměte! Vzduch může proudit z vozu ven a zlepší se jeho cirkulace ve vnitřním prostoru a tím i vytápění a větrání. Budou se vám tedy i méně zamlžovat okna. Poslední modely už jsou opatřeny bezprůvanovým větráním.

ZIMNÍ RADY

Vzhledem k nedostatečnému topení má zimní provoz své problémy. Snažte se udržet zadní okno průhledné. Zvenku pomůže Glykosol, zevnitř Clarin. Jede-li vás ve voze víc, nechte některé okno pootevřené, jinak se skla zapotí. Zvláště v zimě nenatáčejte studený motor se sešlápnutým spojkovým pedálem. Po studeném startu s vytaženým sytičem lehce sešlápněte plynový pedál a držte motor v mírných otáčkách. Po částečném prohřátí sytič vypněte! Ohřívat motor s vytaženým sytičem je chyba. Motor se zahltí přebytkem směsi, kterou v mírných otáčkách nestačí spalovat, zaolejují se svíčky a motor zhasne. Většinou to pak znamená vyjmout a vyčistit svíčky, protočit motor bez svíček se zavřeným přívodem směsi atd. Nezahřívejte motor na místě, raději vyjeďte. Takové 2-3 km ale buďte hodní a moc ho netočte.

V tuhých mrazech se mně osvědčilo zhasínat motor sytičem při mírně zvýšených otáčkách. Tuto metodu jsem použil vždy, když jsem věděl, nebo předpokládal, že při následujícím spouštění bude motor zcela vychladlý. To znamená třeba přes noc, nebo ráno, když jsem přijel do práce. Studený start je v tomto případě snadnější, rychlejší. Nezapomeňte v zimě, lépe před zimou, také na zámky dveří. Je-li opravdu mráz, občas zlobí. Nejlépe je rozebrat, umýt benzinem a jemně namazat silikonovým olejem. Pokud nejde zámek v zimě otevřít, jemně poklepejte na vrchní část kliky, v níž je uložen. Prosím, jemně!

JÍZDA V ZIMĚ

Musí být jemná, vláčná, citlivá. To se týká zejména zacházení s volantem, plynovým a brzdovým pedálem. Volant nedržte křečovitě a zády se opírejte o sedadlo. Mnozí řidiči mají ten zlozvyk, že se v napjatých a "klouzavých" situacích napřímí. Záda tak ztratí kontakt se sedadlem a přestáváte vnímat chování zadní časti vozu. Rukama se držíte volantu, abyste se nemuseli opírat, a citlivost v řízení je pryč.

Plyn přidáváme něžně, aby kola co nejméně prokluzovala. Nejen přidáváme, ale také ubíráme. Je-li opravdu ledovka, můžete hnací kola „utrhnout" od styku s vozovkou i náhlým ubráním plynu. To co říkám, neplatí pro čtyřku která je opatřena volnoběžkou. Pokud zapomenete na tyto rady a sešlápnete brzdu prudčeji, zablokujete kola a z Trabanta máte sáňky. Zachovejte klid, přestaňte brzdit a jemně, krátce přidejte plyn. Pak znovu začněte tentokrát už poučeni, jemněji. Vraťte se ke 2. číslu SM k partii o brždění v článku Jezdíme se škodovkou. To, co tam najdete, platí i pro vás!

JEZDÍTE HOSPODÁRNĚ?

Spotřeba dvoudobého motoru je v převážné míře ovlivněna „lehkou nohou" a využíváním volnoběžky Pozor, abyste to nepřehnali na druhou stranu a nejezdili s příliš malým plynem na vyšší rychlostní stupně. Nejoptimálnější spotřeba vzhledem k točivému momentu trabantského motoru je při jízdě na 2/3–3/4 výkonu. (3000-3500 ot/min), což odpovídá na „čtyřku" rychlosti 65-85 km/h. Jízda v těchto optimálních otáčkách je nejen ekonomická, ale i bezpečná. Motor ihned reaguje na přidání plynu a pomůže vyřešit svízelnou situaci. Neakcelerujte na plný plyn, nepřetáčejte nižší „rychlosti". Jednička jen tak na rozjetí – 20 km/h, dvojka do 45 km/h a trojka do 70 km/h. Je zbytečné pokoušet se o více. Včasné přeřazení je nejen ekonomičtější, ale i rychlejší. Přetáčením se také nadměrně opotřebovává klikový mechanismus.

Jste majiteli účelného, solidního, takřka bezporuchového vozu. Ale pozor! Vozu malého a s malým výkonem motoru. Jste v nevýhodě vůči většině ostatních uživatelů vozovky, zejména chcete-li je předjet.

PŘEDJÍŽDĚNÍ JE NEBEZPEČNÉ!

Chcete-li předjet škodovku, která jede rychlostí 80 km/h, bude vám tento manévr trvat dost dlouho. Nemáte k dispozici přebytek výkonu, „trojka" vám více než těch 80 km/h nepojede a čtyřka se bude „zvedat" pomalu. S tímto faktem je nutno kalkulovat předem a dávat pozor, abyste měli dostatek místa k předjetí. Jediné, co vám mohu poradit, je tento trik: musíte si předjížděného „předem připravit", vybrat si vhodné místo a pak se na to rozjet. To znamená nejet za vozem, který chcete předjet na „kufru", ale nechat si větší odstup (tak 100 metrů) a pak naplno akcelerovat. Bohužel musíte do předjíždění také započítat mentalitu českého majitele embéčka, který když vidí, že ho chce předjet Trabant, spíš přidá, než aby ubral. Jakmile jste ho předjel, můžete se stát pánem situace. Zvláště na technické trati využijete vynikajících jízdních vlastností.

ZVEDÁME KOLO

Trabant má jemné a přesné řízení a přední náprava, kterou vůz řídíme i poháníme kupředu, je pro nás zejména v zatáčkách důležitá. Podstatné důležitější, nežli zadní náprava, která bude v rychle projížděných zatáčkách na suchu nadzvedávat vnitřní kolo. Nevadí!

Směrově je Trabant velmi klidný i na mokré vozovce, jakmile si zvykneme na poměrné „náhlý" převod řízení! Za zvláštní zmínku stojí jeho vynikající chování na rozbitém povrchu. Jedete-li v plném obsazení je poměrně pohodlný, při jízdě sólo, nebo ve dvou, má tendenci odskakovat. Pokud nepospícháte, je i dost hlučný. Zajímavá proměna se s ním stane, když jedete po rozbitém povrchu rychle. Zdá se, že je méně hlučný a s gustem polyká díry, výmoly a stružky. Čím rychleji s ním jedete po rozbitém povrchu, tím vice mu to chutná. Co do jízdních vlastností předčí v této oblasti i mnohé dražší vozy s vláčným pérováním, i když za cenu menšího pohodlí. Poměrně tvrdé pérování a uchycení předních teleskopických tlumičů až na koncích listového pera způsobuje, že se v zatáčkách takřka nenaklání.

Probereme si klasický průjezd zatáčkou s vozem s pohonem předních kol. Charakteristika vozu je nedotáčivá. tzn. že má tendenci si zvětšovat poloměr zatáčky (jako by z ní chtěl vyjet). Přední kola jsou proto stočená víc, nežli odpovídá radiusu projížděné zatáčky.

Blížíme se k zatáčce. Podle toho, jak se nám jeví obtížná, před ní odbrzdíme, případně přeřadíme na nižší rychlostní stupeň. To vše ještě při jízdě v přímém směru. Pak teprve zatáčíme a současně plynule akcelerujeme tak, jak nám dovolí adhezní poměry. O tomto stylu se říká: „přední pohon nás vytáhne ze zatáčky".

RYCHLÝ PRŮJEZD ZATÁČKOU

Ať už omylem nebo úmyslně se „přisypete" do zatáčky příliš rychle. Popsaným klasickým stylem to zvládnout nejde. Co teď? Trabant má dvě možnosti. Buď bude s koly stočenými do rejdu pokračovat více či méně rovně a zatáčku přestane kopírovat. Může však také v některé fázi průjezdu „ustřelit zadek". Stane se to zejména tehdy, když během průjezdu zatáčkou uberete plyn. Jinými slovy řečeno: v prvním případě bude Trabant velmi nedotáčivý, v druhém případě bude kupodivu přetáčivý.

Varianta druhá je jednodušší a lze ji řešit takto: utíká-li záď vozu doleva, budete stáčet řízení rovněž doleva. Prosté klasické podchycení smyku probrané už v Jízdě se škodovkou. Pozor! Nesmíte úplně ubrat plyn, tím byste přetáčívost zvětšili!

Druhá varianta (utíká příď) naopak ubrání plynu, či dokonce přibrzdění vyžaduje. Pomůžete tím k natočení zádi vozu do žádaného směru. Ubrání plynu a zejména přibrzdění musí ovšem být jen krátkodobé. Hned po tomto zákroku zase akcelerujte. Jestli jste dobře porozuměli, víte teď, že vlastními zásahy jste schopni měnit charakteristiku Trabanta na vůz přetáčivý, nebo nedotáčivý. Pochopitelně to chce cvik a rutinu.

Dvě rady k průjezdu zatáčkou navíc: není dobře prudce manévrovat s vozem bez plynu. Trabant má pak tendenci zvednout se na dvě kola a může dojít i k úplnému překlopení (při extrémně rychlém nájezdu). Na sněhu, či náledí v kritické situaci pomůže, když vyšlápnete spojku (při 4. rychlosti zbytečné – volnoběžka).

Vlevo: V místě označeném B je Trabant odbrzděn a má zařazen vhodný rychlostní stupeň. Pak teprve začnete zatáčet a současně přidávat plyn (míra akcelerace je dána adhezními podmínkami t. j. sucho, mokro, asfalt, dlažba atd). Linii průjezdu volte úmyslně tak, abyste skončili poblíž vnitřní krajnice. Pokud by se vlivem rychlého nájezdu, nebo třeba navlhlé vozovky projevila nedotáčivost vozu, zbývá vám ješté misto.

Vpravo: Stejně jako u prvního obrázku je v bodě B Trabant odbrzděn, případně jste přeřadili na nižší rychlostní stupeň. Začnete zatáčet a současně přidávat plyn. Linii průjezdu volte tak, abyste netečovali střední čáru. V protisměru může jet náklaďák, který by vás svými rozměry přinutil ke korekci stopy. Rovněž na výjezdu nemiřte až na vnější okraj. Kdyby vám z jakéhokoliv důvodu začala utíkat, at už přední nebo zadní část vozu, měli byste starosti.

POZOR NA BRZDY!

Zvláště ti, kdož dříve jezdili se „čtyřtaktem", si musí zvyknout na brzdy. Brzdný účinek dvoudobého motoru je podstatně menší! Při sjíždění dlouhých svahů se zařazeným nižším rychlostním stupněm občas přidejte plný plyn. Nehodí-li se vám takto vzniklá větší rychlost, vypněte na ten okamžik zapalováni. Víte oč jde? Jedete s kopce dolů rychlostí třeba 65 km/h, brzdíte trojkou. Máte-li jet touto rychlostí na trojku po rovině, musíte už pořádně šlapat na plyn. Teď tak rychle jedete a škrticí klapka je uzavřená – do motoru nejde takřka žádná směs. Ano, správně! Motor se při tomto režimu jízdy nemaže. Krátkým přidáním plného plynu je zase všechno v pořádku. Tento způsob brzdění se svahů je vhodný zejména v zimě na klouzavém povrchu. Další výhodou brždění motorem je, že máte připravenou trojku, příp. dvojku k tomu, aby vám pomohla k vytažení z případného smyku.

Myslím, že už jsme si toho napovídali dost. Díky vám jsem se alespoň v duchu vrátil do doby, kdy jsem s Trabantem nejen jezdil, ale dokonce závodil. Vidím, že všechno jsem ještě nezapomněl. Přeji vám, abyste měli na Trabanta stejně hezké vzpomínky jako já a abyste s ním nikdy pořádně nehavarovali jako já!
ZLOMTE VAZ!

DALIBOR JANEK

Vloženo: 20/4/2005 • Zpracoval: eins • Z vlastních podkladů

© 2017 Trabant.cz  •  Všechna práva vyhrazena. Chcete-li něco veřejně použít, raději se nás zeptejte, rádi pomůžeme.  •  info@trabant.cz TOPlist