1955-1991
Trabant.cz
Motiv dne
... články
přihlášení





Nejste zaregistrovaní? Registrace na Trabant.cz je zdarma a přinese Vám řadu výhod.

 
 

Spaní na střeše automobilu

Autoturisté jsou povětšinou rozhodnuti přespat na cestě co nejjednodušeji a s malými náklady, ale na sedadlech automobilu je pravý spánek možný jen sotva. Kromě toho ne každého baví předtím vyklízet zavazadla z vozu.
Ani stan vedle auta není bez problémů, třeba když silně prší anebo je-li terén nerovný. Proto více a více autoturistů večer jednoduše vyleze na střechu svého vozu a pomocí pár úkonů postaví autostan, který přemění zahrádku auta na ložnici nebo na obyvatelný prostor.
Mnoho kempů ovšem nahlíží na takovýto autostan ne jako na stan, ale spíše jako na automobil, takže auto se stanem musí být v některých kempech (uvnitř NDR) odstaveno na vyhrazeném parkovišti (většinou u vjezdu do kempu). Tam je ale stavba stanu nevhodná. V zahraničí jsme se s podobnými komplikacemi nesetkali, ale neměli bychom je zcela vyloučit.
Jeden čtenář našeho časopisu má s takovýmto autostanem zkušenosti. Myslíme si, že jeho příspěvek autoturisty zaujme, a proto částečně otvíráme toto téma.

Redakce

Stan na střeše osobního automobilu je koncipován jako prostor pro přespání dvou osob a jeho plocha pro spaní víceméně odpovídá normálnímu stanu. Umístěním stanu na auto se sníží běžná rychlost jízdy, ale čelní stěna nosné konstrukce stanu nebrzdí auto ani tolik jako špatně naložená zahrádka, kterou často vídáme v době dovolených. Zátěž na střeše navíc umožňuje působivé projíždění zatáček.

A kam s autostanem když ho zrovna nepotřebujeme? Celá konstrukce se dá například zavěsit ke stropu garáže cca 30 cm nad automobil pomocí čtyř háků. Nasazení a sundání konstrukce z auta je otázkou dvou minut, přičemž na zvedání konstrukce jsou potřeba dva lidé.

Všechno, co je třeba pro přespání dvou lidí (karimatky, prošívané deky, polštáře a deky – anebo dokonce spacáky či župany), je sbaleno ve stanu a žádné další přípravy pro vlastní přespání nejsou nutné. Je ale spíše vhodné vyhledat místo pro přespání v autokempech v souvislosti s možností využití sociálního zařízení.

Že by vůz s autostanem měl stát pokud možno vodorovně, je samozřejmé. V tomto případě ale nehraje kamenitá anebo navlhlá země žádnou roli. Romantická místečka na malých loukách, kterým se zkušení turisté vyhýbají, jsou pro tento účel vynikající.

Všechna zavazadla zůstávají na svých místech ve voze. A ještě jedna výhoda by měla být obzvlášť vyzdvihnuta – každý je hlídačem svého vozu.

Možná je ale i jiná alternativa postavení stanu – konstrukce může být umístěna vedle auta. Silnější auta utáhnou i přívěs pro loď, na kterém může tento stan stát také. Využití při rybaření a rekreaci u vody je také výhodné - kdo chce s sebou vzít děti, může je nechat spát v autostanu anebo v autě. Celá rodina se ale uvnitř auta vyspat nemůže.

Zkonstruoval jsem autostan, který je určen pro Trabanta kombi i limuzínu. (Rozdíl je pouze v místě přivaření zadních podpěrek). Ložná plocha je 1000×1800 mm a hmotnost prázdného stanu je cca 36 kg. Autostan se skládá z následujících hlavních součástí:

  • nosná konstrukce s podpěrkami a šroubovacími úchytkami

  • podlaha se střešními tyčkami

  • stan vyrobený na zakázku

  • žebřík

  • krycí plachta

Pro nosnou konstrukci jsem použil pevnostní ocelovou trubku 16×2. Nosné tyčky byly přivařeny v odpovídajících rozestupech na boční nosníky a slouží jako podložka pro podlahu.

Čtyři nosné tyčky byly přivařeny šikmo na místa pro uchycení střešního nosiče, takže bylo dosaženo umístění v bodech určených pro zátěž. Místa pro uchycení byla vybrána tak, aby hmotnost autostanu byla zachycena horní částí karoserie. Dvě prostřední nastavitelné úchytky mohou být napojeny na střední příčky auta, takže je konstrukce na obou stranách ukotvena třikrát. Možné je i ukotvení pomocí čtyř nosníků s gumovými přísavkami a čtyřmi napínacími šrouby (speciálně pro střechu trabanta), jak je tomu u střešního nosiče dostupného v obchodě. Podlaha je z 6 mm silné dřevotřískové desky a je pomocí rohových lišt olemována z boků a zepředu 140 mm vysokými bočnicemi. Slouží pro umístění molitanové podložky a v postaveném stanu leží volně na nosné konstrukci a dává stanu tvar.

Pro střešní tyčky byly použity dvě naohýbané ocelové trubky 15×1. Ty tvarem odpovídají štítu stanu a na čelní straně jsou uchyceny otočně a pomocí poutek jsou spojeny se švy stanu. Jedna tyčka umístěná podélně drží stan vztyčený a napíná klenbu střechy. Podpěrky uchycené volně na horní trubce nosné konstrukce slouží k vnějšímu napínání okapových lemů stanu. Čelní stěna stanu má zabudované čiré okno a napevno umístěné malé závěsy cloní vnitřek stanu proti dennímu světlu. Na zadní vstupní straně se nachází svislý zip (uzavírá se směrem dolů), boční strany vstupu se uzavírají patentky.

Síťová záclona sloužící jako ochrana proti komárům je na vstupní straně přichycena k nosné konstrukci. Pro bezprůvanové odvětrání je pod špicí předního štítu stanu malý zasíťovaný otvor.

Výška stanu na boku (550 mm) a ve štítu (1050 mm) umožňuje dostačující volnost pohybu uvnitř stanu. Vstupní žebřík je dlouhý 1,7 metru a odpovídá běžnému žebříku z ocelových trubek, jehož konce se položí na zem a na nosnou konstrukci stanu. Jako krycí plachta je použito pogumované plátno, které má dvojí funkci. Při cestování slouží k zakrytí sbaleného stanu se vším, co je uvnitř včetně žebříku a vnitřní podélné tyčky. Plachta má na krajích očka, kterými se přichytí k nosné konstrukci stanu. Při postaveném stanu je možné plachtu podložit tyčkami a pomocí provazů ji napnout vedle stanu. Pak nám poslouží (se dvěma dalšími podpěrami) jako přístřešek. Pokud máme již vybrané místo ke stanování, nejlépe na rovné ploše, je zapotřebí následujících úkonů:

  • rozvázat provázky a sundat plachtu

  • vztyčit čelo stanu (pomocí provazu)

  • vztyčit zadní část stanu a napnout střechu (možné je přichycení provazu na strom anebo plot)

  • připevnit žebřík

  • umístit vnitřní tyčku klenby stanu

  • napnout okapové lemy za pomoci bočních podpěrek

  • případně umístit krycí plachtu jako přístřešek vedle stanu

Toto vše dvě osoby stihnou během deseti minut. Jsou-li ve stanu všechny věci potřebné pro spaní, je stan použitelný během chvíle.

Herbert Weder, Neugersdorf

Zdroj článku: Der Deutsche Strassenverkehr 7/1981, str. 18+19.

Vloženo: 20/3/2007 • Překlad: Václav Dekoj • Zpracoval: eins • Z vlastních podkladů

© 2017 Trabant.cz  •  Všechna práva vyhrazena. Chcete-li něco veřejně použít, raději se nás zeptejte, rádi pomůžeme.  •  info@trabant.cz TOPlist