1955-1991
Trabant.cz
Motiv dne
... články
přihlášení





Nejste zaregistrovaní? Registrace na Trabant.cz je zdarma a přinese Vám řadu výhod.

 
 

Stále toužíme po Trabantovi

AUTO, 9/1990

Uronit za ním slzu je málo, za Trabantem, vždyť přece postavil NDR na kola. Že nyní stojí bez povšimnutí vprostřed přílivu vozů ze Západu, za to může nedostatečná pěče, kterou nemilovanému dítěti konzumu dali jeho otcové do vínku. Výtvarník časopisu AUTO Michael Stirm si zkusil promítnout koncepci automobilu Trabant do budoucnosti.

Trabant splnil svou povinnost, Trabant může jít. Vůz, který dosáhl svého zenitu v roce 1989, stojí krátce nato již na propouštěcí listině. Krok za krokem byly nejrůznější funkční prvky nahrazeny velkosériovými díly z Wolfsburgu, a ani jste nestačili zamávat, už si to sem po vedlejším páse šine profánní Polo.

Než se ale zrodí čístá odrůda VW made by Sachsenring, udělejme si oddechovou pauzu a naplňme ji úvahami, jak mohl vypadat moderní Trabant. Jistě, úplně bez podpory součástkové základny VW to nepůjde, ale přesto zbude víc než dost místa pro svébytnost, která by současnému Trabantu zajistila úctu.

Náš návrh se v první řadě přizpůsobí potřebám a přáním lidí, kteří chtějí budovat zemi dychtící po obnově. Vůz proto nabízí velký vnitřní prostor, který se v základní mase vytvořil díky dlouhému rozvoru a krátkým převisům. I přes příkře svislá boční skla a téměř vertikální záď byl díky ploše uloženému čelnímu sklu, aerodynamicky optimalizovanému uspořádání předku vozu a mj. také díky osvědčeným, proudění podporujícím detailům dosažen příznivý součinitel odporu vzduchu.

Obr. 1: Bezmezná lítost: tak mohl Trabant vypadat. Vytříběná prostorová hospodárnost zdůrazňuje mnohoúčelové využití.

Aerodynamice byla ostatně věnována náležitá pozornost, a tak nalezneme na voze samozřejmě něco z myšlenek průkopníka aerodynamiky Wunibalda Kamma, např. linie střechy, vnější zrcátka nebo zakryté zadní kolo. Přední pohon pak není nic jiného, než milionkrát osvědčená koncepce; přední náprava má svislé pružící jednotky s dolními trojúhelnými rameny, nejspíše i stabilizátorem, vzadu je zabudována kliková náprava s příčnou torzní tyčí, u VW ostatně často používaná. Zadní pružící jednotky jsou kvůli lepšímu využití prostoru uloženy naplocho.

Konstrukce karosérie vychází z dobrého základu dlouhé cvikovské tradice. Také Trabant 900 disponuje nosným rámem z ocelového plechu, který je ovšem z důvodu lepší protikorozní ochrany žárově zinkován a nakonec dostavá vrstvu práškového laku. K oplášťování tohoto rámu je i nadále nejvhodnější plast, neboť tento tradiční materiál nabízí možnost elegantně zlikvidovat karosérie starých Trabantů a recirkulací je proměnit v karosérie nové. Oproti dřívějšímu způsobu uchycení nejsou nyní plastové pláty k rámu lepeny ani šroubovány, ale speciálními sponami uchyceny do otvorů v plechovém skeletu. Tak je možné poškozené díly karosérie sejmout takříkajíc na jedem hmat s úplně prostým vybavením – montérpákou a rukavicí.

Pohodlná celopěnová sedadla, sklopné zadní sedadlo, a miniaturní plastová nádrž vyplňující rohy zdůrazňují mnohoúčelové využití. Moderními přístroji, útulným velurovým čalouněním a látkovou shrnovací střechou jakoby na vás dýchnul luxus. Objemná souprava nářadí umožňuje důkladnou údržbu i opravy nového Trabanta svépomocí.

Obr. 2: Variace na téma Trabant: dlouhý rozvor kvůli většímu vnitřnímu prostoru, aerodynamika kvůli výkonu a spotřebě, trocha pohodlí pro duši.

(Omluvte prosím svislé "jizvy" uprostřed obrázků, snímky byly ve zdrojovém časopise rozmístěny přes dvě strany. – Pozn. IJ)

Hnací agregát ctí tradici, je jím totiž stejně jako doposud dvoudobý motor, i když má nyní tři válce namísto dvou. Tato prosazovaná i zneuznaná konstrukce má v našem případě ovšem již jen málo do činění s vysloužilým druhovým příbuzným Wartburgem či DKW. Jde o HighTech motor o objemu 900 ccm, který kromě prvotřídních výkonových parametrů také splňuje všechny nároky na ochranu životního prostředí. K tomu patří samozřejmě v prvé řadě eliminace olejového "praporku" ve výfuku, čehož je dosaženo vratným vyplachováním v prostoru nad pístem a běžným tlakovým oběhovým mazáním. Vyplachovací tlak nasátého vzduchu je získán G-kompresorem poháněným klikovou hřídelí v poměru 1:2, a Motronic s náležitými čidly, sondami a ovladači se stará o optimální přípravu směsi a zapalování; katalyzátor a lambdasonda zařídí zbytek.

Vedle základní verze o výkonu 70 k jsou do návrhu zahrnuty i další výkonové stupně. V další třídě tak přijde ke slovu regulační šoupátko ve výfukovém traktu, jímž může Motronic v závislosti na aktuálním zatížení měnit horní hranu výstupního kanály a tím ve spojení s chladičem nasávaného vzduchu umožní zvýšení výkonu na 90 k. Z lehkého, asi 900 kg vážícího nového Trabanta to už udělá pořádně výkoný vůz, který zrychlí z 0 na 100 km/h za deset sekund a jehož maximální rychlost bude okolo 180 km/h. Díky elektronicky řízenému motoru můžeme očekávat, že i hodnoty spotřeby zůstanou v žádoucích hospodárných mezích ostatních wolfsburgských automobilů.

Obr. 3: Variace na téma dvoutakt: trojválec, objem 1,1 l, G-kompresor a Motronic dávají ty nejnadějnější vyhlídky.

Opravdovou jízdní dynamiku poskytne ale sportovně orientovaným zájemcům o Trabanta až top motorizace, která nahradí tradiční sací rotační šoupátko variabilním řídícím prvkem. Aby měl motor Trabantu možnost ukázat svůj výkon, jeho otáčky je možné – stejně jako u Hondy CRX VTEC (viz test v AUTO 9/90, str. 98) – nechat doběhnout až k vysokému C. Kromě toho je možné sání vzduchu kombinovat s trvalým přeplňováním. Přičteme-li k tomu možnost zvýšení objemu motoru, jsou vyhlídky více než nadějné. Jelikož otáčkám nejsou díky absenci vačkového hřídele a ventilů kladeny žádné meze, bude střízlivý odhad někde mezi 160 a 180 k. Sotva sedm sekund z 0 na 100 km/h a maximum daleko přes 200 km/h nedá Golfu G 60 vůbec žádnou šanci.

Aby byl tento výkon také účinně předán poháněné nápravě, je podvozek přizpůsoben zkráceným perům, tvrdším tlumičům a silnějšímu stabilizátoru. Vysoký výkon si zaslouží i brzdovou soustavu vpředu s dvojpístkovými třmeny a děrovanými kotouči s vnitřním chlazením, stejně jako trojdílné 15palcové disky s pneumatikami Pirelli P 700 o rozměru 195 R 50.

Atraktivní tržní cena vypadá asi takto: základní výbavu s výkonem 70 k počítejme okolo 17 000 DM, zatímco 90k varianta si jistě povede dobře za 21 000 DM. Za výkony nabízené silným Trabantem můžeme dnes chtít bez obav i 35 000 DM, aniž by vozidlo zavánělo drahotou.


Zdroj článku: AUTO, 9/1990

Vloženo: 3/5/2006 • Přeložil a zpracoval: eins • Podklady: Vladimír Vlach

© 2017 Trabant.cz  •  Všechna práva vyhrazena. Chcete-li něco veřejně použít, raději se nás zeptejte, rádi pomůžeme.  •  info@trabant.cz TOPlist