1955-1991
Trabant.cz
Motiv dne
... články
přihlášení





Nejste zaregistrovaní? Registrace na Trabant.cz je zdarma a přinese Vám řadu výhod.

 
 

Trabant 600, r.v. 1963
Jeden z prvních dovezených

Ačkoliv se v době psaní této monografie blíží zima, fotografie nám možná připomenou jarní náladu. Vše kvete, slunce září na obloze, voní vzduch. Otevřme tedy garáž a nechme se pozvat na projížďku s jedním z nejkrásnějších trabantů u nás, šestistovkou pana Jana Pragera.

Vůz byl vyroben koncem roku 1963, což je právě doba, kdy do někdejší ČSSR přivezla Mototechna první trabanty. S dovozem se tak začalo až typem P60 alias trabant 600, předchozí model trabant 500 nebyl dovážen vůbec. Když pan Prager před několika lety svou šestistovku kupoval, byla po částečné renovaci. Vůz měl nové mramorově bílé lakování s modrým pruhem, karosérii bez koroze, pěkný interiér, nicméně také mnoho detailů, které bylo třeba vylepšit nebo "dotáhnout". O tom se můžete dočíst více na stránkách samotného majitele (sweb.cz/trabant.600).

Dnes má tato šestistovka díky snaze nového majitele nejen téměř vše tak jako z továrny, ale honosí se i některými dobovými doplňky, které se sice sériově nemontovaly, ale byly v době výroby vozu běžně dostupné a značnou měrou zvyšovaly jeho atraktivnost nebo užitnou hodnotu. Pojďme se tedy podívat blíž...

Obr. 1: Pohled na vozidlo zpředu. Klasický obrys šestistovky doplňuje masivní střešní nosič s dřevěnými latěmi. Kdo ví, jak vypadá běžná šestistovka, toho zaujmou i další doplňky, o kterých si povíme dále.

Obr. 2: Z bočního pohledu vynikne modrý pruh, který odlišuje "bohatší" provedení Sonderwunsch od standardu. A jak se říká — kola dělají auto, v tomto případě jsou ovšem třešničkou na dortu nádherná mezikruží.

Obr. 3: Také v zadní partii vše, jak má být. Zpod nárazníčku vykukuje chromovaná koncovka výfuku. Všimněte si také na zadních i předních náraznících leštěných hliníkových lišt, opět Sonderwunsch.

Obr. 4: Čelo vozidla zdobí hned dva dobové doplňky, z výroby nedodávané. Ozdobné hliníkové mřížky kryjící vzduchové průduchy, a chromovaná písmenka TRABANT. Ozdobný emblém továrny Sachsenring je sériový a sloužil zároveň jako madlo k otevření kapoty.

Obr. 5: Sklíčka blikačů ve tvaru příslušném k roku 1963. O několik měsíců později už se montovala sériově o něco delší sklíčka bez tečkového vzoru.

Obr. 6: Původní zpětné zrcátko montované na přední blatník.

Obr. 7: Okna vozu jsou osazena v původních těsněních. Ta byla stejně jako např. těsnění pod lištami blatníků ve své době šedá a časem získala vlivem povětří nahnědlou barvu. Nejsou-li také pravidelně ošetřována, díky menší kvalitě materiálu rychle zteří, proto jsou na většině dochovaných vozidel buď stěží použitelná, nebo byla jednoduše nahrazena novodobými. Teleskopická anténa k rádiu je dobová, německá. Všimněte si také původních stěračů, které se montovaly do roku 1967.

Obr. 8: Vnější kliky dveří byly v prohlubni za otevírací páčkou už od výroby stříkány šedým kladívkovým lakem. Patrně z praktických důvodů, neboť se pak lépe přehlédly škrábance od nehtů po delším používání vozu.

Obr. 9: Nálepka na pravém zadním okně prozradí, že vůz se stal předmětem testování na historickou původnost. A samozřejmě obstál.

Obr. 10: Na zadním skle je umístěn stahovací (vodní) obtisk DDR. Na voze původně nebyl, nový majitel jej umístil dodatečně. I po tolika letech šel z papíru stáhnout.

Obr. 11: Kola zdobí dobové hliníková mezikruží, která se prodávala jako doplněk již typu P50. Jsou k vidění na řadě dobových fotografií, což není divu, neboť jsou velmi zdařilá a vozu sluší. Na rozdíl od podobných výrobků pozdější doby jsou tato mezikruží podložena gumovým lemem, aby nepoškrábala disky kol.

Obr. 12: Nezbytný doplněk pro dnešní bezpečný provoz — koncové světlo do mlhy. Na tomto voze se jedná o chromovaný světlomet Ruhla vyrobený v NDR. Analogický český světlomet PAL býval uprostřed o něco špičatější. Odrazky na zadních náraznících nejsou původní, ty měly ze zadní strany výstupek o menším průměru, aby ozdobná lišta dosedala pod ně.

Obr. 13: Detail zadních zástěrek, také doplněk z NDR. Všimněte si zadního listového pera, které, jak byla běžná dobová praxe, chrání před rychlým znečištěním koženkový obal, zapínaný zipem.

Obr. 14: Východoněmecké zahrádky na vozy trabant (a také wartburg apod.) byly v té době ještě posazeny přímo na střechu vozidla gumovými přísavkami. Dva úchyty je pak držely za střešní okapový žlábek. Plošina zahrádky je tvořena dřevěnými lištami. Samozřejmě originál.

Obr. 15: Čalounění dveří, stejně tak jako sedadel, je na tomto voze nově vyrobeno dle původní předlohy. Interiér je bohužel slabým místem většiny šestistovek, jen velmi ojediněle se zachová v pěkném stavu, který by nevyžadoval renovaci.

Obr. 16: Celkový pohled na přístrojovou desku vozu. Za zmínku stojí východoněmecký koženkový potah na volant, který zpříjemňuje ovládání vozu bez rukavic, které jsou jinak pro příliš tenký volant žádoucí. Všimněte si vlevo také hasicího přístroje. Koberec na podlaze není původní. Šestistovky byly vpředu vybaveny celoplošnou gumovou rohoží, podobně jako wartburgy v provedení standard.

Obr. 17: Tlačítka spínačů, tzv. "klaviatura". Symboly nad spínači jsou zachovány původní, při přelakování byly zakryty. Spínač mlhovky je samozřejmě navíc.

Obr. 18: Páčka přepínače blinkrů je v původním provedení pro trabant 600. Dokonce ve starší verzi, což na první pohled není vidět. Je totiž otočná kolem své osy, otočením o 90 ° se přepínalo mezi spínáním světelné a zvukové houkačky.

Obr. 19: Oblíbeným doplňkem trabantů a wartburgů z 1. pol. 60. let je autorádio RFT Berlín. Rádio v tomto voze funkční, knoflíky byly renovovány.

Obr. 20: Odpovídající masivní vnitřní zpětné zrcátko, renovované specializovanou německou firmou. Stejně jako pozdější tenká zrcátka typu 601, i toto bylo otočné kolem svislé osy a z druhé strany vybaveno nočním sklem proti oslnění.

Obr. 21: Roztomilý doplněk — parkovaci hodiny, jak jinak než výrobek NDR.

Obr. 22: Na palubní desce je umístěn další dobový doplněk. Je jím ohrádka se dvěma přísavkami, praktická pomůcka pro poněkud méně praktické odložení drobností tak, aby byly rychle po ruce. Vlhčené kapesníčky jsou taktéž provenience NDR.

Obr. 23: Popelníčky pro cestující vzadu, kladívkový lak je původní, neopravovaný.

Obr. 24: Zavírací madla dveří. Novovýroba dodávaná firmou Walter Misselwitz z Německa. Firma má v nabídce mimochodem téměř kompletní sortiment těsnících profilů na trabanty 500 a 600.

Obr. 25: Celkový pohled pod kapotu. Motor o výkonu 23 k, ještě s výrobním číslem nad karburátorem, neměl prakticky žádné odhlučnení, na rozdíl od pozdějších, které dostaly do vínku prošívanou dečku a nástřik kapotáže tlumicí hmotou. Hliníkový ventilátor chlazení bez náběžné hlavy ještě v tomto roce výroby postrádal ochranný šilt. Původní je také např. startér, nádrž na 24 l (o 2 l méně než novější trabanty), klakson, motorek stěračů, jednookruhová brzdová soustava (s brzdami Simplex). Najdeme zde ovšem také několik mladších dílů, jako jsou karburátor nebo tlumič sání s filtrem (místo papírového filtru měly šestistovky ještě kovový labyrintový čistič). Odchylkou je také výfuk, ten měl u trabantu 600 jiný tvar, byl černý a vepředu zavěšen na levé plošince nárazníku. Dochoval se ovšem jen velmi zřídka.

Obr. 26: A nakonec ještě jeden zajímavý detail — průchod řadicí páky do motorového prostoru byl u tohoto vozidla řešen plstěnou průchodkou, kterou na svém místě držel dodatečný plech přivařený k motorové stěně. Na českých šestistovkách je toto provedení zřídka k vidění, neboť ještě koncem roku 1963 byla plstěná průchodka nahrazena pryžovou, jakou známe z trabantů 601. Uveďme ovšem, že první série pryžové průchodky byly světle šedé.

Nuže, tato kniha se pro dnešek zavírá. :-) Děkujeme panu Pragerovi za předvedení vozidla a přejeme mu závěrem mnoho radostných chvil se svým jedinečným trabantem, ať už za jeho volantem nebo při shánění dalších dílů a doplňků. A budeme rádi, pokud Vás tato monografie inspiruje k podobně pečlivé práci, ať již na trabantu 600, nebo třeba na nějakém novějším.

IJA

 

Vloženo: 12/11/2008 • Zpracoval: eins • Podklady: Jan Prager

© 2017 Trabant.cz  •  Všechna práva vyhrazena. Chcete-li něco veřejně použít, raději se nás zeptejte, rádi pomůžeme.  •  info@trabant.cz TOPlist