1955-1991
Trabant.cz
Motiv dne
... články
přihlášení





Nejste zaregistrovaní? Registrace na Trabant.cz je zdarma a přinese Vám řadu výhod.

 
 

Mezinárodní sraz A.I.C.E. v Plzni

Připravil • Vladimír Vlach
Foto • autor

Dalším srazem, na který jsme se vypravili s nadějí, že se nám podaří rozšířit sbírku fotografií a připravit článek o nějakém zajímavém voze, bylo o víkendu 9.-11. září setkání AICE v Plzni. Protože jsem na sraz přijel až v sobotu ráno a neviděl jsem ani nedělní výstavu vozidel na Plzeňském náměstí Republiky, tak je docela možné, že nějaké zajímavé vozy ušly mojí pozornosti, pokud jste nějaký zajímavý Trbant na srazu viděli a vyfotili, nebo dokonce jste jeho majitelem, tak budeme rádi, když nám napíšete. Příští článek může být třeba o vás :-)

Dnešní povídání jsme se rozhodli zaměřit na dva Trabanty 601 z roku 1965. Jde tedy o vozy z druhého modelového roku, provedení z roku 1964, který se vyskytuje na prospektech z poloviny šedesátých let, se k nám bohužel vůbec nedováželo.

Trabant 601 Hycomat

Trabant s automatickou spojkou, neboli Hycomat, začal sjíždět z výrobního pásu od února 1965. Do Plzně přijel z Německa exemplář jen o půl roku mladší. Můžeme u něj tedy vidět i detaily, které zná většina z nás z předchozího typu 600.

Obr. 1: Čtyřicet let starý Trabant

Obr. 2: Palubní deska jako ze šestistovky

Tachometr se stříbrným středem je právě typický především pro model 600. Protože nový model 601 už v průběhu podzimu 65 dostal rychloměr jiný, ale k tomu se dostaneme později v tomto článku. Jako doplňková výbava byla v té době prodávána i dvířka odkládací přihrádky, ta co jsou na snímku mají i původní umělohmotné madlo.

Pohled z venku

Trabant prošel za dobu svojí více než třicetileté produkce mnoha změnami. Díky různým detailů můžeme dnes na první pohled určit, do jakého časového období který vůz spadá. Původní masky se asi všimne každý, podobně jako chromovaných nárazníků. Ty ale nejsou, na rozdíl od masky původní, v roce 65 totiž bylo vše "naopak", třídílné lakované nárazníky v barvě vozu byly a chromované jednodílné. Dalším z výrazných prvků jsou ozdobné kryty kol. Na našich silnicích se můžeme setkat se třemi tvary původních poklic, na fotce je původní poklice osazovaná už od roku 1959 až do září 1967. Zde ještě navíc doplněná dobovým mezikružím, které také pochází z DDR a dalo se v té době dokoupit samostatně.

Obr. 3: Ozdobné kryty kol s mezikružím

Obr. 4: Netypické označení 601H

Dalším detailem, který zaujal moji pozornost, je typové označení na zadní stěně. Po přečetní předchozích řádků a pohledu do kabiny je jasné, že záhadné "H" může znamenat jedině Hycomat. Sluší se poznamenat, že zhruba od poloviny roku 67 se takový nápis nevyskytuje a je nahazen známější červenou nálepkou na zadním skle.

Trabant 601 - další kousek

Už dřiv jsem si všimnul, že většina Trabantů z let 65-66 u nás má modrou nebo zelenou barvu, proto jsem se majitele zeptal, jaká byla původní barva tohoto kousku. K mému překvapení byl i původní odstín bílý, prý šlo o jediný bílý vůz, který byl dodán do Plzně v roce 1965.

Obr. 5: Na první pohled se zdá obyčený, ale...

Obr. 6: Parádní bílá palubní deska s hranatým tachometrem

Zezadu je vidět, že je zachovené původní šedé těsnění oken i SPZ prvního majitele. Poklice na kolech jsou z Wartburga. V bílé barvě je také celý interiér včetně všech ovládacích prvků (kromě novějšího přepínače směrovek). Hranatý tachometr se montoval přibližně dva a půl roku, většinou však už v kombinaci s černou palubní deskou ročníků 66 a 67. Původní tlačítko ostřikovače, které můžeme vidět na obrázku číslo dvě, je u tohoto vozu nahrazeno jiným, zřejmě provizorním.

Obr. 7: Zachovalý starý koberec je překrytý gumovou rohoží

Obr. 8: Důkladně ušitý "oděv" motoru

Nevím proč, ale původní šedé koberce s olemováním byly často nahrazeny klasickými v černé barvě. Na fotce je vidět, že to naštěstí není tento případ. Další zajímavý detail také souvisí s textilní výrobou, je to hnědá dečka odhlučnění motoru, která kryje i zadní stěnu oplechování. Původní z továrny jistě není, tam se začala osazovat až v roce 1970. Její zpracování, včetně otvoru pro kabel k zapalování, působí velmi profesionálně. Mohlo by jít o nějakou malosériovou výrobu. Pokud někdo o historii téhle dečky ví, budeme rádi, kdež nám dá vědět.

Obr. 9: Najděte rozdíl :-)

Jako poslední věc, kterou jsem do dnešního článku vybral, je hliníkový nápis. Konkrétně číselné označení "601". Horní polovina snímku je z představeného vozu, dolní je z jiného novějšího. Na první pohled je vidět, že číslice jsou dále od sebe.

Vloženo: 16/9/2005 • Zpracoval: Vladimír Vlach

© 2017 Trabant.cz  •  Všechna práva vyhrazena. Chcete-li něco veřejně použít, raději se nás zeptejte, rádi pomůžeme.  •  info@trabant.cz TOPlist