1955-1991
Trabant.cz
Motiv dne
... články
přihlášení





Nejste zaregistrovaní? Registrace na Trabant.cz je zdarma a přinese Vám řadu výhod.

 
 

Dobře utajený unikát

Mezi trabanty, které běžně vídáme na srazech, je mnoho těch, jež se dočkaly – dalo by se říci – internetové medializace. Tyto vozy i jejich majitelé jsou naší trabantí veřejnosti dobře známy pro svou výjimečnost technickou, historickou či jinou. Pak je spousta těch, které splývají s davem. Jsou vidět, ale člověku v paměti neutkví. "Šedé myšky." A našla by se ještě jedna kategorie. Opečovávané unikáty, které odpočívají v zapadlé garáži někde na venkově a jen velmi zřídka je shlédne oko veřejnosti. Možná proto, že jejich majiteli stačí vědomí vlastnictví cenného kusu a kontakt s ostatními trabantisty nevyhledává. Jeden takový dobře utajený unikát vám dnes představíme.

Poslední šestivolt v plné výbavě

Je to Trabant 601 Limousine (tudor) v provedení S de luxe (maximální výbava), rok výroby 1983. Pro fakt, že se jedná o opravdový unikát, svědčí hned několik skutečností. Předně je vozidlo neuvěřitelně zachovalé, chce se říci až netknuté. Údaj na tachometru nám prozradí, že má najeto jen poctivých 45 tis. km. Korozi byste na tomto vozidle hledali zbytečně.

Obr. 1: Trabant 601 S de luxe & Dübener Ei.

Obr. 2: Vůz je s přívěsem poměrně dobře barevně sladěn.

Také po stránce původnosti vypadá vůz téměř tak, jako když opouštěl vrata tovární haly. Nic nebylo sundáno, přidány jsou jen lehce demontovatelné drobnosti (pomineme-li poněkud "nedobová" litá kola, na nichž je trabant sezónně provozován). Výbava odpovídá u nás velmi vzácnému provedení S de luxe první poloviny 80. let, vzhledem k roku výroby jde o jeden z posledních vozů s 6V elektroinstalací. Ojedinělá je i barva vozu. V NDR jí ve své době říkali aquarienblau (poněkud nepřesně lze přeložit jako akvamarínová modrá) a stříkala se na trabanty jen asi 2 roky. Zde na S de luxe ji můžete vidět v obvyklé dvojkombinaci, střecha je v odstínu papyrusweiß (papyrusová bílá).

Obr. 3: Klasickou siluetu doplňují novodobá litá kola.

Obr. 4: Přívěs Dübener Ei zaujme především svým originálním tvarem a jednoduchou koncepcí.

Výčet výjimečností tohoto trabantu uzavírá nepřehlédnutelný přívěs zapřažený za vůz. Jedná se o tradiční východoněmecký obytný příves typu Würdig 301, rok výroby 1978. Protože jeho tvar připomíná vajíčko, a protože místem jeho výroby byl Bad Düben, je znám spíše pod označením Dübener Ei (dübenerské vajíčko). V zemi svého původu je dnes toto "vajíčko" vyhledávaným sběratelským artiklem. Ve své době to byl ideální, lehký a přitom velmi praktický přívěs za trabanta pro menší rodinu. Dle slov majitele se v něm pohodlně vyspí se svou ženu a oběma syny.

Obr. 5: Zadní část přívěsu zdobí jen malá kruhová koncová světla, mlhovka a trojúhelné odrazky.

Obr. 6: Dojete-li na silnici někdy Dübener, určitě jej poznáte podle šikmé zadní stěny bez jediného otvoru.

"Aquarienblauer" zvenčí i zevnitř

Pojďme se nyní podívat na samotný Trabant. Již zvenčí na něm nalezneme typické znaky výbavy S de Luxe. Kromě už zmíněného dvoubarevného lakování jsou to především chromované nárazníky s gumovými rohy (zde ještě dlouhými), zadní mlhový a zpětný světlomet (v tomto roce výroby ve větším hranatějším provedení, než jaké známe z modelů konce 80. let), a také anténa, která svědčí o instalaci autorádia. Anténa je původní, mnozí ji jistě znáte a vybavíte si její veselé chování během jízdy. Původní autorádio Tesla Spider, na které toho údajně nešlo mnoho chytit, nahradil majitel kazetovým přehrávačem.

Obr. 7: Celkový pohled do interiéru vozu.

Obr. 8: Koženkové čalounění dveří s madly jako loketními opěrkami.

Interiér vozu je čalouněn v hnědých odstínech koženky kombinovaných s černou, např. na kapsách. Výbavě odpovídají loketní opěrky a samonavíjecí pásy. Trabanty v tomto roce ještě měly koberce i poličku pod palubní deskou v tmavě šedé barvě. Chybí také klopné spínače, vše je ovládáno po staru, mlhovka i varovné osvětlení mají každý své průsvitné barevné tlačítko (žluté a červené). Palubní deska je ale již nového typu, tlustý vrchní límec nahradilo decentní stínítko nad rychloměrem, který měl v tomto stupni výbavy denní počitadlo kilometrů. Napravo od rychloměru nalezneme ukazatel hladiny paliva, jehož funkci o rok později převzala drobná červená dioda zabudovaná do ekonoměru na témže místě. Ta ovšem signalizovala pouze nouzový stav "málo benzínu" a stejně jako tento ukazatel paliva se montovala pouze do provedení S de luxe.

Obr. 9: Přístrojová deska s PUR volantem.

Obr. 10: Rychloměr s denním počitadlem, vpravo ukazatel hladiny paliva v nádrži.

Pohled na zadní sloupky nám odhalí plastové záslepky, které ukrývají otvory pro bezpečnostní pásy zadních sedadel. Za zmínku stojí také několik věšáčků na vnitřní střešní hraně. Na typech 601 je uvidíte poměrně zřídka, jsou ale krásným důkazem toho, jak některé drobnosti datující svůj původ do trabantí prehistorie přežily beze změny až do let osmdesátých.

Obr. 11: Pohled do zadní části interiéru. Všimněte si otvorů pro zadní pásy a věšáčků na oděvy na stropní hraně.

Obr. 12: Tak vypadala anténa v 80. letech.

Obr. 13: De luxe z roku 1983 se vzadu neobejde bez mlhovky, couvačky, chromovaného nárazníku a dlouhých rohů. Nálepka svědčí o německém původu vozu.

Obr. 14: Šestivoltové trabanty měly typický regulátor napětí. Všimněte si odrušovacích kondenzátorů, ale také původní plastové krytky kladného pólu akumulátoru.

Opusťme nyní prostor pro posádku a otevřeme kapotu. Šestivoltová baterka nás upozorní na majitelovo staromilství. Ruku na srdce, nejeden z nás by tam už osadil 12 voltů. Tlumič hluku topení je ještě v asymetrickém provedení.

Obr. 15: Celkový pohled pod otevřenou kapotu.

Obr. 16: Dobře patrný je asymetrický tlumič hluku topení. Shodná nádržka ostřikovače se osazovala do vozů Wartburg.

Obr. 17: Dvouhlasé modernizované fanfáry FER na stojánku.

Obr. 18: Pod levým reflektorem je ukryt reléový spínač fanfár.

Ale jsou tu i zajímavější věci. Např. šestivoltové fanfáry FER, nebo tovární odrušení se stíněnými zapalovacími kabely a odrušovacími nástavci cívek. Stojánek fanfár stojí za povšimnutí, ještě několik měsíců zpět a fanfáry byly osazeny přímo na podběhu.

Obr. 19: Na cívkách zaujmou odrušovací nástavce a stíněné kabely. Stínění vedlo až dolů k přerušovači zapalování.

Obr. 20: Za víčkem nádrže je osazen plovák ukazatele hladiny paliva. Brzdy už jsou samozřejmě dvouokruhové.

A ještě jedna vzácná drobnost – první provedení automatického sepnutí stěračů při ostřiku okna, později integrované přímo do spínače. (Pozn.: Za upřesnění, že se nejedná o předehřívání vody ostřikovače, jak nám tvrdil majitel vozu, děkujeme p. M. Šleisovi.)

Obr. 21: První provedení stírací-ostřikovací automatiky.

Obr. 22: Zajímavé původní víčko nádržky brzdové kapaliny od VEB Bremshydraulik Limbach.

Než přejdeme k přívěsu, nahlédneme ještě do zavazadlového prostoru vozu. Samozřejmě, de luxe se vším všudy. Na rezervě je koženkový obal a celý prostor je vyložen lisovaným kobercem z "wolpryly" v odpovídající antracitové barvě.

Obr. 23: Vyložení zavazadlového prostoru antracitovou wolprylou.

Obr. 24: Kufry se nesmí špinit, proto je rezerva zabalena do černé koženky.

Vajíčko z překližky

Vozidlem jsme se pokochali dostatečně, zbývá už "jen ten přívěs" – Dübener Ei. Jedná se o jednoprostorový obytný přívěs ve tvaru aerodynamické kapky. První prototyp tohoto přívěsu byl vyroben v roce 1936. Od té doby, s malou přestávkou mezi lety 1944–1955, se vyráběl v prakticky nezměněné podobě až do roku 1990. Některé díly na tento přívěs dodává firma Caravan Würdig ještě dnes.

Obr. 25: Dvířka přívěsu jsou zevnitř opatřena zrcadlem a poličkou.

Obr. 26: Kuchyňská linka pod oknem linku s prostorem pro plynový vařič, vedle linky je skříň využitelná jako spíž nebo šatník.

Přívěs má dveře na pravé straně, okna vpředu a v obou bocích. Uvnitř v přední části je jednoduchá kuchyňská linka (112×42 cm) s prostorem pro vařič a skříňkami. Nalevo od linky je šatník, široký 80 cm a hluboký 30 cm. V zadní části, za úzkou uličkou, jsou po stranách dvě lavice pro 5–6 osob a mezi nimi skládací stůl. Sklopením lavic a stolu do jedné roviny vznikne velké "letiště" přes celou šířku přívěsu (150×190 cm), na kterém se pohodlně vyspí tři, relativně dobře i čtyři osoby. Ideálně dva dospělí a dvě děti. V případě potřeby může spát jedna osoba na podlaze v uličce. Přes den je možné polštáře a deky schovat do obou lavic. V zadní "špici" kapky je zavírací polička, stěna proti dveřím je opatřena věšáčky.

Obr. 27: Police nad spacím "letištěm".

Obr. 28: Stěna naproti dveřím je opatřena věšáčky. Garnýže a závěsy jsou dodělávané.

Tento skromný prostor nabízel ve své době základní útočiště na dovolené, místo k obědu a přespání. Součástí výbavy je plátěná předsíňka, která se rozložila před dveře přívěsu. Základním materiálem lehké konstrukce přívěsu je překližka, okna jsou z plexiskla. Náprava je tuhá, kola jsou stejná, jako na automobilu trabant. Přívěs má odvětrávání ve dveřích a nad okny, topení ale není součástí výbavy (přívěs je určen k sezónnímu provozu). Celý přívěs váží necelých 300 kg, dle slov majitele se průměrná spotřeba trabantu na dálkové trasee s tímto přívěsem pohybuje okolo 8 l/100 km.

Obr. 29: "Ta překližka je takhle tenká." :-)

Z historie vozu a přívěsu

Jak možná předpokládáte, tento vůz nebyl zakoupen v České republice. Majitel jej ve druhé polovině 90. let dovezl z Německa, kde jej zakoupil od první majitelky vozu. Vůz měl v té době najeto okolo 20 tis. km a byl takřka v prvotřídním stavu. Výjimkou byla poškozená kapota, kterou bylo nutno opravit a znovu přestříkat do původního odstínu. To je také důvod, proč na kapotě chybí plastový odznak Sachsenringu. Během užívání byly provedeny jen praktické úpravy – přední zástěrky proti korozi prahů, hodiny v popelníku, kazetové rádio, potahy sedadel a litá kola s podložkami pro lepší stabilitu vozu a efektní vzhled. V ostatním majitel až pietně zachovává původní stav vozu.

Přívěs byl zakoupen o pár let později než trabant a dle prý dalo nemalou práci "uhnat" původního německého vlastníka k slevě ze značně nadsazené ceny. Srdce nynějšího majitele ale přívěs velmi chtělo a tak se licitovalo a licitovalo, až byly ledy prolomeny a přívěs putoval přes hranice na Moravu. Zde dostal úpravu nátěru v barvě vozu a důstojné místo za Trabantem 601 S de luxe, jen o 5 let mladším.

Přejeme majiteli, trabantu i převěsu, ať jim to spolu dlouho vydrží.

-IJ-

Vloženo: 13/10/2005 • Zpracoval: eins

© 2017 Trabant.cz  •  Všechna práva vyhrazena. Chcete-li něco veřejně použít, raději se nás zeptejte, rádi pomůžeme.  •  info@trabant.cz TOPlist