1955-1991
Trabant.cz
Motiv dne
... články
přihlášení





Nejste zaregistrovaní? Registrace na Trabant.cz je zdarma a přinese Vám řadu výhod.

 
 

Trabant 601 universal
testován mezi Berlínem a Ostravou

V Maďarsku a Polsku, v Dánsku, Holandsku, Finsku, v Západním Německu i na Kanárských ostrovech si tisíce lidi oblíbilo Trabant 601 z Cvikova v NDR. Nemůže tomu být jinak ani v ČSSR, jejíž hranice leží nedaleko výrobního závodu — na to jsme mysleli, když jsme se v berlínské redakci radili, kam by měla vést zkušební jízda s novým modelem trabantu. Tisíce trabantů už po silnicích Československa jezdí, rozhodli jsme se proto, že také nový typ ukážeme nejdříve našim pražským přátelům z VTM a lidem, kteří se v Československu o auta zajímají.

Berlín—Drážďany—Praha, to byly první úseky naší cesty. Po sedmihodinové jízdě z Berlína (přičemž jsme po trase udělali ještě několik zvláštních testů) jsme zaparkovali modrý Trabant 601 universal na Gorkého náměstí před redakcí VTM. Pak jsme se vypravili na další cestu po trase Praha — Hradec Králové — Olomouc — Přerov — Hranice — Nový Jičín — Kopřivnice — Frenštát — Ostrava. — Samozřejmě, že jsme počítali s odbočkou do Beskyd, které jsou pro turistu tak zajímavé a pro automobilistu tak tvrdé.

Obr. 1: Trabant 601 universal testovaný redakcí Jugend und Technik z Berlína čerpá v Praze zásoby benzínu na cestu do Beskyd.

Obr. 2: Detaily vnějšího a vnitřního vybavení.

Obr. 3: Detaily vnějšího a vnitřního vybavení.

Trabant se osvědčil: dopravil nás rychle a pohodlně po objížďce mezi Bělotínem a Novým Jičínem, která se více podobala kamenolomu než silnici, zvládl ostrou zatáčku doprava na sedmiprocentním svahu „říznutou" na dvou kolech, protože nás žádná varovná tabule neupozornila na nebezpečí. V Dubí jsme zase slepě důvěřovali nevinně vypadajícímu přejezdu a za trest jsme skákali 30 centimetrů vysoko, což však ani vozu ani pérům neuškodilo. Ukázalo se, že vůz, jehož nová karosérie je delší, má dobrý výkon a dobře sedí na silnici — právě tak jako známá limuzína. Výhodná je i dopravní kapacita a užitková plocha tohoto malého vozu. Trabant 601 universal má — i když jsou v něm 4 osoby — prostor pro zavazadla v rozsahu 450 litrů. Jestliže sklopíme zadní sedadla a prodloužíme ložní plochu na zhruba 1,5 metru (při pouhých 3,56 metrech celkové délky vozidla!) získáme dokonce 1400 litrů prostoru!

Obr. 4: Vlčina v Beskydech - místo oddechu posádky i vozu.

Obr. 5: Sklopením zadních sedadel se zvětší zavazadlový prostor ze 450 litrů na 1400 l.

Vozili jsme proto i různé náklady. Svezli jsme turisty s jejich vybavením, vojáky, kteří chtěli rychle domů, matky s kočárky — a přepravovali jsme také televizor. Trabant byl rychlý (103 km/h ukazovaly naše stopky jako nejvyšší rychlost) a seděl dobře na silnici.

Často se nás mezi Cínovcem a Ostravou lidé ptali, zda tento nový víceúčelový Trabant 601 universal, který je právě tak rodinným vozem jako malou dodávkou, má stejnou kvalitu jako limuzína. A my jsme zvali zájemce na projížďku, která vždy končila zájmem o nákup.

Tak se naše 2000 km dlouhá cesta po silnicích ČSSR nestala jen prostým testem redakce JUGEND UND TECHNIK, nýbrž současně pravým spotřebitelským testem, jehož se účastnilo mnoho československých automobilistů. Cesta byla i hezkým důkazem toho, že výrobky NDR mají v ČSSR právě tolik přátel jako výrobky ČSSR mezi Cínovcem a pobřežím Baltu.

Obr. 6: Rozměrový náčrtek vozu Trabant 601 universal.

TECHNICKÁ DATA:
Motor: Dvouválcový dvoudobý motor 594,5 cm3, kompresní poměr 7,6:1,23 k – DIN při 4000 ot./min., nádržka na benzín 24 l, vzduchové chlazení. Bateriové zapalování (6 V, 56 Ah). Plně synchronizovaný čtyřrychlostní náhon se zpětným chodem. Na kostře svařené z ocelového plechu je karosérie z duroplastu. Rozvor kol 2020 mm; rozchod kol vpředu 1206 mm, vzadu 1255 mm, nejmenší okruh při otáčení 9,5 m, světlost 155 mm, celková délka 3560 mm, šířka 1510 mm, výška 1437 mm. Váha prázdného vozidla 650 kg, užitkové zatížení 390 kg, 2 osoby a 260 kg zavazadel, 4 osoby a 96 kg zavazadel; norma spotřeby 6,8 l/100 km, cestovní spotřeba podle způsobu jízdy 7,8 až 9,5 l/100 km.

WOLFGANG SCHUENKE, NDR


Zdroj článku: VTM, č. 17/1967

Vloženo: 3/1/2008 • Zpracoval: eins • Podklady: Martin Židek

© 2017 Trabant.cz  •  Všechna práva vyhrazena. Chcete-li něco veřejně použít, raději se nás zeptejte, rádi pomůžeme.  •  info@trabant.cz TOPlist