1955-1991
Trabant.cz
Motiv dne
... články
přihlášení





Nejste zaregistrovaní? Registrace na Trabant.cz je zdarma a přinese Vám řadu výhod.

 
 

Nový osobní automobil Trabant

Trvalo to dlouho, než bylo započato se sériovou výrobou tohoto typu automobilu, který pod zn. P 50 byl v Zwickau zkoušen, konstruován a vyvíjen a teprve pak pod jménem „Trabant" získaným v soutěži, nesporně ovlivněné úspěšnými starty sovětských Sputniků, byl dán do sériové výroby.

Říká se, že „co dlouho trvá, bývá dobré" — toto platí zejména v případě Trabanta. Již samotné pečlivě provedené analysy, nesčetné vývojové postupy a zkoušky jsou zárukou konečného úspěchu.

Od samého začátku se dbalo na to, aby nový malý vůz nebyl pouhou „střechou nad hlavou". Toto zásadní hledisko bylo dodrženo ve všech směrech.

Technická základní koncepce vozu jako čtyřsedadlové limuzíny se samonosnou karosérií s rozsáhlým použitím lisovaných dílů z Duroplastu, s dvouválcovým vzduchem chlazeným dvoudobým motorem obsahu 500 cm3 s předním náhonem se spotřebou 6 litrů/100 km a při rychlosti 90 km/hod ukázala se po všech předběžně provedených zkouškách jako naprosto pevná. Dvoutaktní motor má sice svůj původ v Sasku, avšak v Zwickau byl prvotřídně „vypěstěn" a jeho známé přednosti rozhodly o jeho použití. Při vší dokonalosti dvoutaktního principu je konstrukce dvoutaktních motorů poměrně jednoduchá (proto tedy geniální) a kromě zmenšených výrobních nákladů má výhodu v tom, že je naprosto spolehlivý.

Dvoutaktní motor je chlazen vzduchem. Správná teplota je jednak udržována v celém obvodu a ani v zimě, ani v létě nemůže nic prorezavět, zavařit se, zamrznout, ucpat a nemůže ani dojít k prasknutí bloku. Při chlazení by mohlo jedině nastat přerušení klínového řemenu větráku. Poněvadž však současně pohání osvětlení, rozsvítí se ihned kontrolní světlo.

Motor Trabantu je neustále čerstvě mazán. Mazání bude ještě zlepšeno vyzkoušeným samočinně míchaným olejem pro dvoutaktní motory zn. Hyzet. Způsob mazání dvoutaktu usnadňuje rychlé spouštění motoru i za vysokého mrazu, poněvadž olej se nemůže usadit ve skříni.

Spouštění Trabantu je ovládáno šestivoltovou baterií s vysoce výkonným spouštěčem.

Přední náhon s motorem 500 cm3 je konstrukčně velmi zdařilý. Je účelně lehký, zabírá nepatrný prostor a dosahuje vysokého stupně účinnosti.

Řazení rychlostí je velmi lehké a nehlučné. Pro hladkou jízdu, šetření motoru a nízkou spotřebu pohonných látek je v hnacím řízení bezprostředně za spojkou vestavěna volnoběžka, kterou lze vyřadit z činnosti.

Trabant je vskutku jednou z nejmodernějších konstrukcí automobilu. Celý hnací agregát včetně závěsu kol, pérování a řízení je uložen do pomocného rámu, který je přírubou napojen na vlastní plošinový rám. Montáž a demontáž motoru je možno provést velmi snadno a rychle.

Karosérie Trabantu je samonosná a tím i lehká. Plošinový rám je spojen s nárazníky a celá kostra je z lisovaných dílů ocelového plechu.

Jednou z nejlepších předností Trabantu je zavěšení kol a pérování přední a zadní nápravy. Přední kola jsou nezávisle na sobě odpérována.

V Trabantu bylo ve značné míře použito výlisků z umělé hmoty „Duroplastu". Tyto lehké, dobře isolující, mimořádně pružné a snadno opravitelné výlisky jsou jednou z podstatných předností Trabantu.

Z Duroplastu jsou téměř všechny vnější díly karosérie.

Nastupování do Trabantu je velmi snadné širokými dveřmi na přední sedadlo s dvojitým sklopením předního sedadla na sedadlo zadní. Přední sedadla se dají upravit do podélné polohy podle potřeby, a jsou posunovatelná. Přístrojová deska je bohatě vybavena. Volant má hluboko uloženou hlavici, což je výhodné z hlediska bezpečnosti řidiče.

V automobilu je prostor 75×60×60 cm pro zavazadla. Dobré vybavení vozu, jeho výkon a vlastnosti odpovídají moderním požadavkům rychlého a bezpečného provozu. Vysoce cenná je rychlost optimální — 80 km/hod, a špičkový výkon 90 km/hod, a mimořádná výkonnost při zdolávání horských výšek, a v neposlední řadě i malá spotřeba 6—6,5 l na 100 km. Všechny tyto vlastnosti jsou předpokladem, aby Trabant se stal skutečně správným malým vozem.

Vnitřní rozměry karosérie:

předního sedadla1220 mm
zadního sedadla1170 mm
dveří850 mm
šíře vozu1500 mm
rozchod vpředu1200 mm
rozchod vzadu1220 mm

Technické údaje:

Motor – dvouválec-dvoutakt se symetrickým rozvodem
vrtání a zdvih66×73 mm
zdvihový obsah500 ccm
stupeň komprese6,7 : 1
výkon18 ks při 3750 ot/min.
maximální kroutící moment4,5 mkg při 2500 ot/min.
klikový hřídel 3 X zalomený ve valivých ložiskách a ojnice plavmo uložená, vzduchové chlazení pomocí axiálního ventilátoru poháněného od klikového hřídele přes klínový řemen, mazání směsí, bateriové zapalování,
baterie6 V 56 Ah.
čtyřstupňová převodovka s uzavíratelným volným během, převody: 1. — 4,08, II. — 2,38, III. — 1,5, IV. — 1,02, vratný chod — 5,35, řazení pod volantem, převod v nápravě 4,93.

Vozidlo:

Plochý rám s ocelovými žebry jako samonosná karosérie navařená s podlahovou nosnou deskou. Přední samostatné zavěšení kol s příčnými pery, zadní výkyvná, polonápravy trojúhelníkovým uložením a příčnými progresivně činnými pery, vpředu a vzadu dvojčinné teleskopické tlumiče, obruče 5,20—13, hřebenové řízení, hydraulická brzda, obložení brzd 462 cm2, mechanická ruční brzda na zadní kola.

Rozměry

rozsah rychlostí:

I. stupeňdo 20 km/h
II. stupeňdo 35 km/h
III. stupeňdo 60 km/h
IV. stupeňdo 90 km/h
nejvyšší rychlost90 km/h
optimální rychlost80 km/h

stoupání:

I. stupeň30 %
II. stupeň16 %
III. stupeň10 %
IV. stupeň5 %

Všeobecné údaje:

rozvor náprav2020 mm
rozchod vpředu1200 mm
rozchod vzadu1220 mm
světlost180 mm
poloměr otáčenícca 10 m
váha vozu s náplněmi620 kg
nejvyšší celková váha950 kg
délka3375 mm
šířka1500 mm
výška1395 mm

 
Zdroj článku: Technický magazín ?/1958

Vloženo: 6/5/2007 • Zpracoval: eins • Podklady: Jaroslav Tošer

© 2017 Trabant.cz  •  Všechna práva vyhrazena. Chcete-li něco veřejně použít, raději se nás zeptejte, rádi pomůžeme.  •  info@trabant.cz TOPlist