1955-1991
Trabant.cz
Motiv dne
... články
přihlášení





Nejste zaregistrovaní? Registrace na Trabant.cz je zdarma a přinese Vám řadu výhod.

 
 

S Trabantem 1.1 žádné peníze vydělat nemůžeme

Budoucnost nového Trabantu 1.1 vypadá jakkoliv, jen ne růžově. Magazín AUTO si o ní povídal s Wolfgangem Neefem, prozatímním generálním ředitelem VEB Sachsenring Zwickau.

AUTO: Trabant 601 je už skoro neprodejný. Kdy dojde k zastavení produkce?
Neef: Není pravda, že by byl neprodejný. Ale poptávka výrazně klesla. Při náhlé měnové reformě by produkce nejspíš musela být zastavena.

A: Vyrábíte tedy na sklad?
N: Ne, máme ještě odběratele v zahraničí. Na rok 1990 je v tuhle chvíli nasmlouváno 40 000 kusů. Doufáme, že najdeme i další odběratele.

A: Jaké další země jsou ještě odběrateli 601?
N: Maďarsko, Jugoslávie, Rumunsko, možná znovu také Polsko.

A: Je možné oživit odbyt 601 v tuzemsku výraznou slevou z ceny?
N: To si nemyslíme. Nemáme to v plánu.

A: Pro spuštění sériové výroby čtyřtaktního Trabanta 1.1 se stále počítá s datem 21. května 1990?
N: Ne, bude to dříve. Výroba začne již na začátku května, nejdříve v Moselu, později také ve Cvikově a v Meerane.

A: To znamená, že na rozdíl od dosavadních plánů vznikne hned i kombi jako čtyřtakt?
N: Ano a sice v obráceném poměru. Doposud jsme vyráběli 80 procent limusin a 20 procent kombíků.

A: K čemu tolik kombíků?
N: Protože našimi konkurenty jsou malé kombi. Jako příklad mohu uvést Fiat Panda.

A: Orientujete se podle těchto aut i co se ceny týče?
N: Ano. Musíme být konkurenceschopní.

A: Vzhledem k technickému standardu by 1.1 neměla stát více než 6000 marek.
N: Pokud připustíte toleranci plus/minus 20 procent, budete se nacházet řádově v oblasti našich úvah. Nakonec ale rozhodne trh.

A: A co ohlášených 19865 marek za základní verzi?
N: Všechny ceny vypočítáváme v západoněmeckých markách. Pokud v době začátku prodeje ještě nebude existovat měnová unie, budeme pochopitelně muset cenu snížit.

A: Budete-li prodávat Trabant 1.1 za cenu ve zmíněném rozmezí, vyděláte něco?
N: Ne, s 1.1 nemůžeme vydělávat žádné peníze. Doufáme v cenově podpůrná opatření.

A: V jakém smyslu?
N: Buď budou naše ceny podporovány přímo nebo dojde k zavedení ochranných cel na konkurenční automobily, abychom měli šanci na prodej.

A: Taková opatření však do tržního hospodářství nepatří.
N: Ovšem. Ale když zůstaneme bez ochrany, hrozí masová nezaměstnanost a pak musí být vyplácena podpora v nezaměstnanosti.

A: Jak silné vlastně jsou v závodě obavy před nezaměstnaností?
N: Momentálně panuje určitá nejistota. Máme konkrétní představy o budoucnosti, ale problémem jsou příští měsíce.

A: Dodal vám Lipský veletrh na počátku roku optimismus?
N: Překvapivě jsme se setkali s velkým zájmem o Trabant 1.1, právě u zástupců ze Západní Evropy a Severní Ameriky. Z těchto rozhovorů máme na Trabant pozitivní ohlasy.

A: Do Lipska jste vyrazili také s jedním zvláštním modelem?
N: Představili jsme Trabanta Tramp 1.1., vylepšený Kübel...

A: ...ten se kterým v jeho původní podobě jezdili pohraničníci?
N: Přesně tak. Ale Kübel bude i nadále vyráběn ve své základní verzi, například pro lesníky.

A: V jakém počtu zamýšlíte Tramp 1.1 vyrábět?
N: 2000 až 5000, výroba bude spuštěna ještě v roce 1990.

A: Máte již představy o ceně?
N: Uvažujeme řádově o 12 000 západoněmeckých marek.

A: A kolik 1.1 by v roce 1990 mělo celkově spatřit světlo světa?
N: Původně jsme plánovali 15000 kusů, nyní jsme si předsevzali 50000, v případě potřeby to může být i více.

A: Typ 601 se nachází před zastavením výroby. Před 1.1 je jen omezená doba výroby. Jak to vypadá se zajištěním náhradních dílů do budoucna?
N: Sachsenring Zwickau zaručuje všem starým i novým zákazníkům zaopatření náhradními díly podle potřeby až do konce devadesátých let.

A: Výraz „podle potřeby“ byl v minulosti zneužíván. To nikoho nepřesvědčí.
N: Ohledně minulosti máte pravdu. My však vycházíme z toho, že v budoucnu bude méně generálních oprav. Tím pádem budou náhradní díly pro skutečnou potřebu k dispozici.

A: Proslýchalo se, že ve Cvikově jsou z jedné třetiny vyráběny náhradní díly.
N: Tak tomu není. V roce 1989 dosáhla naše produkce hodnoty 2,5 miliard marek, na náhradní díly z toho připadalo 200 miliónů.

A: Náhradní díly na Trabanta jsou relativně levné. Zůstane to tak i nadále?
N: Nejsou levné jen relativně, nýbrž absolutně. V budoucnu zůstanou nadále relativně levné.

A: Ceny náhradních dílů tedy vzrostou?
N: Tomu se nevyhneme. Ale měly by zůstat tak nízké, aby Trabant zůstal zajímavý pro lidi, kteří nemají peníze na auta, která přicházejí na trh nyní.

A: Doposud byl Trabant přidělován na pořadník. Jste připraveni na volný prodej?
N: Začínáme přemýšlet nově. Na západě můžeme vidět, jak to funguje. Máme v plánu vybudování obchodní sítě tak, jak je to běžné v západních zemích. Prodejce bude vykupovat ojeté vozy protiúčtem a nabídne formy financování nebo leasing. Záruční dobu prodloužíme z jednoho roku na dva, počet záručních kilometrů zvýšíme z 10 000 na 20 000.

A: Budou moci prodejci brzo nabídnout ze Cvikova ještě širší sortiment?
N: Kromě Trabantu 1.1 brzo nabídneme také VW Polo. S jeho montáží se původně mělo začít až v roce 1991, ale i zde si musíme pospíšit. Od podzimu 1990 v Moselu každý den opustí brány závodu 50 Volkswagenů Polo.

A: Díly budou kompletně dodávány?
N: Zpočátku ano. Ve druhé etapě, která by měla být dokončena do roku 1992, bude závod v Moselu zpracovávat i předvyrobené části karosérie. V té době už bude fungovat i lakovna. Produkce pak bude dosahovat 400 vozů VW Polo denně, což v roce 1991 činí zhruba 100 000 automobilů.

A: A to všechno vedle výroby Trabantu 1.1?
N: Zprvu nebude možné zabránit souběhu výroby. Ale úměrně k tomu, jak bude narůstat montáž Pola, se bude moci snížit výroba Trabantů, přinejmenším v Moselu.

A: Kdy se dočkáme novinky, společného dítka Sachsenringu a VW?
N: Ve třetí etapě v roce 1994, to už bude závod v Moselu dokončen. Z jeho pásu bude sjíždět následovník Pola. Díly karosérie budou pocházet z naší lisovny, karosérie zde bude kompletována, díly zde budou lakovány a montovány.

A: V jakém počtu?
N: Nejprve 500 kusů denně, později však 1000, tedy 250000 ročně.

A: Kdo ještě se na této produkci kromě Sachsenringu bude podílet?
N: Byla uzavřena smlouva o spolupráci mezi koncerny VW a IFA, tudíž jsou zahrnuty i všechny dílčí podniky koncernu.

A: O jaké podniky se jedná?
N: VEB Sachsenring je s 11 500 zaměstnanci největším podnikem. Dříve následovaly Automobilové závody Eisenach s 10 500 zaměstnanci, ty však nyní spolupracují s Oplem. Do koncernu ještě patří továrny Barkas v Karl-Marx-Stadtu (výroba motorů), Hainichenu a Frankenbergu, automobilky ve městech Gotha a Werdau, subdodavatelé v Ronneburgu, Geře, Triptisu a mnoho dalších.

A: Kolik pracovních sil to dělá celkem?
N: Asi 55 000. VW a IFA se snaží nabídnout všem další perspektivu.

Klaus Zwingenberger

Zdroj článku: AUTO (dříve Der Deutsche Strassenverkehr), 4/1990

Upřesnění serveru Trabant.cz: Článek vyšel v dubnovém vydání magazínu AUTO, v květnu byla opravdu zahájena sériová výroba Trabanta 1.1. K ukončení produkce typu 601 došlo 25.července 1990, tedy necelé čtyři týdny po zmiňované měnové unii. Úplně poslední Trabant vyjel ze Cvikovské automobilky 30.dubna 1991. Tedy přibližně rok po spuštění jejich výroby.

Vloženo: 11/10/2005 • Překlad: Milada Vlachová • Zpracoval: Vladimír Vlach • Podklady: Vladimír Vlach

© 2017 Trabant.cz  •  Všechna práva vyhrazena. Chcete-li něco veřejně použít, raději se nás zeptejte, rádi pomůžeme.  •  info@trabant.cz TOPlist